نماد سایت خبرگزاری سیناپرس

آغاز المپیادهای جهانی دانش آموزی با حضور قدرتمند دانش پژوهان ایرانی

المپیادهای علمی با بیش از 50 سال قدمت در دنیا همواره محلی برای رقابت بین برترین دانش آموزان کشورهای مختلف بوده است.

در بین 6 المپیادهای علمی دانش آموزی معتبر دنیا، المپیاد ریاضی سابقه بیشتری نسبت بقیه دارد و حضور ایران در المپیادهای جهانی دانش آموزی به سال 1366 و حضور تیم دانش آموزی المپیاد ریاضی در  بیست و هشتمین دوره المپیاد جهانی ریاضی در کوبا بر می گردد.

شش نفر اول چهارمین دوره مسابقات کشوری ریاضی پس از برگزاری اردوی آمادگی یک هفته ای، تیرماه 1366  به سرپرستی دکتر محمدعلی نجفی، استاد دانشگاه صنعتی شریف و وزیر اسبق آموزش و پرورش  به شهر  هاوانا اعزام شدند.

هم اکنون نیز ایران هر ساله با برگزاری چندین مرحله آزمون در سطح دانش‌آموزان مقطع متوسطه به همت باشگاه دانش پژوهان جوان و در نهایت انتخاب بهترین افراد در المپیادهای جهانی دانش آموزی فیزیک، شیمی، زیست شناسی، نجوم و اخترفیزیک، کامپیوتر و ریاضی شرکت می کند.

بررسی ها نشان می دهد که دانش پژوهان ایرانی در المیپادهای جهانی دانش آموزی سال 2014 میلادی، 8 مدال طلا، 20 نشان نقره، 4 مدال برنز و یک دیپلم افتخار کسب کرده اند که نسبت به سال 2013 میلادی که موفق به کسب 12 مدال طلا، 15 نقره و 7 برنز شده بودند نتیجه خوبی نبوده است.

در این گزارش مروری داریم بر اعضای تیم های ملی شش المپیاد علمی دانش آموزی، شهرها و زمان های برگزاری این المپیادها در سال 1394.

المپیاد جهانی ریاضی

تیم ملی المپیاد جهانی دانش آموزی ریاضی، نخستین کاروان اعزامی جمهوری اسلامی ایران به المپیادهای علمی جهانی امسال است.

پنجاه و ششمین دوره از المپیاد جهانی ریاضی طی روزهای سیزدهم تا بیست و پنجم تیرماه در شهر جیانگ مای کشور تایلند برگزار می شود.

فربد اکباتانی، امین بهجتی، علی دائی نبی، علی صیادی و مجتبی زارع بیدکی از شهر تهران و آریا حلاتی از کرمان اعضای تیم المیپاد جهانی دانش آموزی ریاضی ایران را تشکیل می دهند.

چهل و هفتمین المپیاد جهانی شیمی

چهل و هفتمین دوره از المپیاد جهانی شیمی در روزهای ۲۹ تیر تا هفتم مردادماه امسال در شهر باکو کشور آذربایجان برگزار می‌شود.

اعضای تیم دانش‌آموزی المپیاد علمی شیمی جمهوری اسلامی ایران شامل محسن صابری از مشهد، نهال باقری از ساری، آرمان آی از تهران و کسری اثنی عشری از تهران هستند.

 

المپیاد جهانی فیزک

چهل و ششمین المپیاد جهانی فیزیک در روزهای پنجم نیز ۱۴ تا ۲۱ تیرماه در شهر مومبای کشور هند برگزار می‌شود.

اعضای تیم دانش‌آموزی المپیاد علمی فیزیک جمهوری اسلامی ایران اعزامی به مسابقات جهانی شامل محمدعلی خادم سهی از اصفهان، محمدحسین دارستانی فراهانی از تهران، علی شیرالی از اصفهان، سیدمحمدجواد طباطبایی یزدی از قم و علی فتحی از تهران هستند.

المپیاد جهانی کامپیوتر

المپیاد جهانی کامپیوتر در روزهای ۲۶ جولای تا دوم آگوست ۲۰۱۵ مطابق با چهارم تا ۱۱ مرداد امسال در آلماتی قزاقستان برگزار می‌شود.

اعضای تیم دانش‌آموزی بیست و هفتمین دوره از المپیاد علمی کامپیوتر جمهوری اسلامی ایران علی بهجتی از تهران، پیمان جبارزاده گنجه از مشهد، علی حقانی از تهران و امیر کیوان محتشمی از تهران تشکیل می دهند.

المپیاد جهانی زیست شناسی

بیست و ششمین دوره از مسابقات جهانی زیست شناسی دانش آموزی در روزهای ۱۲ تا ۱۹ جولای ۲۰۱۵ مطابق با ۲۱ تا ۲۸ تیرماه امسال در شهر آرهاوس دانمارک برگزار می‌شود.

اعضای تیم دانش‌آموزی المپیاد علمی زیست شناسی جمهوری اسلامی ایران نیز شامل محمد امین صادقی از اصفهان، سید محمد نوید عطایی از تهران، نیما مسیبی از تبریز و دینا موسوی اصل از اصفهان هستند.

المپیاد جهانی نجوم و اخترفیزیک

نهمین دوره از المیپاد جهانی نجوم و اخترفیزیک در شهر جاوه مرکزی اندونزی طی روزهای چهارم تا سیزدهم مردادماه 394 با حضور دو تیم از جمهوری اسلامی برگزار می شود.

اعضای تیم ملی ایران (الف) را سعید حجتی نژاد، سید مرتضی سادات و محمد هادی ستوده از تهران و فاطمه زرگریاشی از شیراز و آرمان وثیق زاده انصاری از اصفهان تشکیل می دهند.

اعضای تیم دوم ایران را هم علیرضا ارجمند شکوری، علی چگینی، علی زارع و سید علی هادیان امرئی از استان تهران و پارسا نوروزی از استان گلستان تشکیل می دهند.

 

No tags for this post.
خروج از نسخه موبایل