نماد سایت خبرگزاری سیناپرس

رمزنگاری کوانتومی، مرزها را درمی‌نوردد

درهم تنیدگی، یک مفهوم کلیدی در پردازش کوانتومی است. این مفهوم به زبان ساده بدین معنا است که دو ذره، بدون توجه به هر میزان فاصله‌ای که با هم دارند، می‌توانند به‌طور کامل به یکدیگر پیوسته باشند! این موضوع ازلحاظ تئوریک، می‌تواند منجر به ایجاد روش‌ها و تکنیک‌های نوین و با امنیت بسیار بالای رمزنگاری شود.

آزمایش‌های واقعی که پیشتر در این خصوص انجام شده است، فقط توانسته تا فواصل 100 کیلومتری موفق عمل کند. اما اخیراً، یک تیم پژوهشی بین‌المللی در مقاله‌ای اعلام کرده‌اند که توانسته‌اند از فوتون‌ها برای توزیع یک «کلید امنیتی» استفاده کنند که برای تبادل پیام‌های رمزنگاری‌شده در فواصل 1120 کیلومتری از طریق ماهواره به کار گرفته شده است.

به گفته محققان مجری این پژوهش که در دانشگاه علم و فناوری چین انجام شده است، این نتایج می‌توانند منجر به حرکت ما به‌سوی شبکه‌های جهانی کوانتومی مبتنی بر درهم تنیدگی گردند.

توزیع کوانتومی کلید مبتنی بر مفهوم درهم تنیدگی، یک تکنیک امن تئوریک است که می‌تواند برای ارتباطات با امنیت بالا مورد استفاده قرار گیرد. در واقع، در ارتباطات کوانتومی، از فوتون‌ها برای توزیع کلیدهای امنیتی به‌منظور تبادل امن پیام استفاده می‌شود.

تلاش‌های پیشین در این خصوص و بر روی دو نقطه از زمین، فقط تا فاصله 100 کیلومتری موفق بود. دلیل این اتفاق، پدیده از دست رفتن فوتون بود که با زیادشدن فاصله، شدت می‌گیرد. البته با استفاده از تکنیک رله و استفاده از تکرارکننده‌ها، می‌توان این فاصله را بیشتر کرد، ولی این کار به دلیل بالا رفتن ریسک‌های امنیتی که ناشی از وجود ایستگاه‌های رله است، چندان ازلحاظ مسائل امنیتی مناسب نیست.

حالا محققان بین‌المللی دانشگاه علم و فناوری چین، این مشکل را با برقراری ارتباط ماهواره‌ای بین دو نقطه زمینی به کمک فوتون‌های درهم‌تنیده، حل کرده‌اند.

در این پژوهش که نتایج آن در نشریه معتبر Nature منتشر شده‌اند، کارایی کار بالا رفته و خطاها به حداقل رسیده‌اند. مجریان این پژوهش نشان داده‌اند که این سیستم، یک کانال امن را به وجود می‌آورد که به حملات احتمالی، مقاوم است. چنین روشی می‌تواند به طرز شگفت‌آوری امنیت ارتباطات را ارتقا ببخشد.

نویسنده: محمد شجاعیه

با اقتباس از: Nature

No tags for this post.
خروج از نسخه موبایل