نماد سایت خبرگزاری سیناپرس

ماده افزایش دهنده ظرفیت باتری‌های لیتیومی کشف شد

مزیت استفاده از این ماده آن است که کاربرد آن آسیبی به باتری‌های مذکور نمی‌زند و باعث کاسته شدن از عمر آنها نمی‌شود.

بر اساس این بررسی، بلورهای آنتیموان که به طور خودکار و برگشت پذیر در چرخه شارژ شدن و خالی شدن شارژ باتری تخلیه می‌شوند، دارای ویژگی‌های منحصر به فردی هستند که برای افزایش ظرفیت شارژ باتری بدون کاستن از امنیت آنها قابل استفاده هستند.

آنتیموان از جمله عناصر شیمیایی جدول تناوبی است که دارای جلای فلزی سفید مایل به آبی بوده و بسیار شکننده است. این ماده ساختاری بلورین دارد و بلافاصله پوسته پوسته می‌شود. آنتیموان در دمای اتاق با هوا واکنش نمی‌دهد اما روی شعله بلافاصله با نور درخشانی می سوزد و مقادیر فراوانی گازهای سفید تولید می‌کند. آنتیموان رسانایی ضعیف برای گرما و الکتریسیته است.

محققان به علت شکننده بودن این ماده تا به حال نتوانسته بودند از آن برای افزایش ظرفیت ذخیره سازی باتری استفاده کنند، اما با پیشرفت فناوری نانو تجاری سازی این روش با هزینه‌ای معقول ممکن شده و آنتیموان در ابعادی هزار برابر کوچک‌تر از پهنای مو تولید شده است.

پژوهشگران با پوشاندن این ماده با کریستال‌های اکسیدشده ظرفیت ذخیره سازی و پایداری آن را افزایش داده‌اند و امیدوارند در آینده بتوانند باتری‌های لیتیومی جدیدی را بر مبنای این فناوری تولید کنند.

منبع:مهر

No tags for this post.
خروج از نسخه موبایل