نماد سایت خبرگزاری سیناپرس

گداخت هسته ای اثرات زیست محیطی ندارد

دکتر رضا امراللهی در گفت و گو با خبرنگار سیناپرس با اشاره به مفهوم فرآیند گداخت هسته ای یا فیوژن، گفت: اگر اتم های سبک همچون هیدروژن به هم برخورد بکنند از برخورد آنها انرژی تولید می شود یعنی مولد انرژی هستند. اگر این انرژی با مکانیزم هایی که آن را به وجود می آورند و ما به آن پلازما می گوییم، محصور شود و فعل و انفعالات بعدی که چیزی شبیه به تولید برق است، روی آن اعمال شود، می توان از آن تولید انرژی و برق کرد. این کاری است که صورت ارزان آن را به نام انرژی آفتاب می شناسیم و به همه خلقت می تابد.

امراللهی افزود: این انرژی که توسط فرآیند فیوژن تولید می شود نه اثرات زیست محیطی دارد، نه زباله تولید می کند و نه مشکلاتی به همراه دارد. چون اگر چنین پیامدهایی داشت باید محیط زیست در این سال ها تغییراتی می کرد و یا این همه نسل های انسانی که آمده اند، بدنشان با مشکلاتی مواجه می شد و یا دیگر جانداران و گیاهان روی کره زمین با مشکل رو به رو می شدند. بنابراین نه تنها انرژی گداخت یا همان آفتاب که ما می بینیم، مشکلی را ایجاد نمی کند، بلکه خودش مولد حیات است. هیدروژن یعنی آب، بنابراین می توان با استناد به آیه قرآن که می فرماید: «و جعلنا من الماء کل شیء حی» آب را مولد انرژی بدانیم و انرژی را مولد گرما و حرارت و روشنی بدانیم که همه از آن منشا گرفته اند.

اگر اتم های سبک همچون هیدروژن به هم برخورد بکنند از برخورد آنها انرژی تولید می شود یعنی مولد انرژی هستند. اگر این انرژی با مکانیزم هایی که آن را به وجود می آورند و ما به آن پلازما می گوییم، محصور شود و فعل و انفعالات بعدی که چیزی شبیه به تولید برق است، روی آن اعمال شود، می توان از آن تولید انرژی و برق کرد.

رییس دانشکده مهندسی انرژی و فیزیک دانشگاه امیرکبیر در ادامه خاطرنشان کرد: ماشینی که عمل گداخت را انجام می دهد نامش «توکامک» (Tokamak) است و دستاورد بزرگ فیزیک این قرن است و ما اولین دستگاه آن را در ایران در دانشگاه امیرکبیر طراحی کردیم .توکامک «البرز» و «تابان» از جمله دستاوردهای محققان دانشگاه امیرکبیر در حوزه فیزیک پلاسما و گداخت هسته‌ای است. البته این بدان معنی نیست که با بهره برداری از این دستگاه، ما می توانیم همچون خورشید روی زمین آفتاب درست کنیم چراکه دنیا تا رسیدن به این مرحله خیلی فاصله دارد. ولی مقدمات کار انجام شده و ما جزو 6-7 کشور پیشتاز دنیا در این زمینه هستیم و در آسیا بعد از هند، دومین کشوری هستیم که به این دانش دست می یابد.  

امراالهی تاکید کرد: هیچ یک از این کشورها تا این لحظه نتوانسته اند از این دستگاه برق بگیرند، تنها برای لحظات کمی در حد چند ثانیه موفق به این کار شدند. اگر ما بتوانیم از توکامک بالای 7 دقیقه به طور مداوم انرژی بگیریم می توان گفت که آفتاب درست شده است. هنوز هیچ کشوری به این مرحله نرسیده است و دانشمندان زیادی در دنیا روی این موضوع مشغول کار هستند که امیدوارم به نتیجه برسند.

رییس دانشکده مهندسی انرژی و فیزیک دانشگاه امیرکبیر در پاسخ به این پرسش که آیا این طرح صرفا جنبه تحقیقاتی دارد؟ گفت: نمی شود گفت جنبه تحقیقاتی دارد چون خیلی فراتر از تحقیقات جلو رفته است.

 

گفتگو: فرگل غفاری

      

No tags for this post.
خروج از نسخه موبایل