نماد سایت خبرگزاری سیناپرس

رونق صنعت داروسازی با تولید داروهای نوترکیب

اهمیت این مساله باعث شده، طی دو دهه اخیر روند تجاری سازی و فروش داروی نوترکیب و آنتی بادی ها به دلیل نقش مهم و ارزنده شان در درمان بسیاری از بیماری ها از رشد چشمگیری برخودار باشند.

اکنون بیوتکنولوژی یا زیست ‌فناوری تبدیل به ابزاری قدرتمند برای توسعه پایدار جوامع مطرح شده است. در این بین کشورهایی می توانند به چنین قدرتی دست یابند که قادر به تولید این فناوری باشند. ایران نیز از قافله این علم عقب نمانده و با تلاش محققان مجموعه پژوهشگاه رویان دستاوردهایی در این زمینه کسب کرده است.

دکتر محسن قرنفلی، مشاور رئیس پژوهشگاه رویان در این خصوص به سیناپرس گفت: در حال حاضر پژوهشگاه رویان با داشتن یک زیرساخت علمی قوی، سه پروژه بزرگ ساخت داروهای ناباروری ( تولید برخی از هورمون های ناباروری مانند هورمون FSH و LH)، ساخت آنتی بادی ویژه مبتلایان به بیماری MS و همچنین تولید برخی داروهای آنتی بادی مربوط به بیماران سرطانی را در دست اجرا دارد؛ امیدواریم امسال این داروها خروجی های خوبی داشته باشند.

این عضو هیات علمی جهاد دانشگاهی به اهمیت تولید این داروها پرداخت و افزود: اکنون این داروهای ارزشمند با پیچیده تر شدن بیماری ها و رشد سرطان ها، به شدت مورد نیاز جامعه هستند لذا ضرورت دارد تولید این داروها در کشور تقویت و تداوم یابند.

وی تجاری سازی محصولات دارویی پیشرفته را از برنامه های آتی پژوهشکده رویان عنوان کرد و اظهارداشت: همچنین اکنون موفق به تولید بیش از 20 مورد پروتئین شده ایم؛ در مرحله نخست همه نیازهای پژوهشگاه رویان را از این مواد تامین می کنیم.

این عضو هیات مدیره شرکت سل تک تصریح کرد: هرچند اکنون با تلاش و همت پژوهشگران مراکز تولید و فناوری پژوهشگاه رویان دستاوردهای خوبی در این زمینه کسب کرده ایم اما ضروری است این قابلیت ها به گونه ای توسعه یابند تا این صنعت نوپا مورد حمایت بیشتر بخش صنعت قرار گیرد و ما بتوانیم نیازهای مختلف جامعه را پاسخگو باشیم.

این دکترای بیوفیزیک بیان کرد: خوشبختانه در حال حاضر اقداماتی نیز پیرامون این مساله از سوی مراکز مختلف پژوهشی، دانشگاهی و صنعتی در کشور انجام شده است که امیدواریم بتوانیم با ایجاد پشتوانه قوی علمی و فناوری در پژوهشگاه رویان این حرکت صنعتی که اکنون در ایران آغاز شده را استمرار ببخشیم.

به گفته وی، آنچه ما در رویان مورد توجه قرار داده ایم این است که بتوانیم ظرفیت و قابلیت هایی در پژوهشگاه ایجاد کنیم تا این حرکت نوین و صنعتی کشور بیشتر مورد حمایت های علمی و فناورانه قرار گیرند.

معاون پژوهشی اسبق جهاد دانشگاهی اظهارداشت: اگرچه اکنون ایران دستاوردهای جهانی بسیار قابل توجهی از نظر سلول های بنیادی کسب کرده است و قادر به تبدیل تحقیقات پژوهشی به فناوری و فرآوردهای سلول درمانی است اما همچنان در بحث مهندسی ژنتیک و همچنین تولید داروهای نوترکیب در ابتدای راه است.

رئیس اسبق دانشگاه علم و فرهنگ خاطرنشان کرد: پژوهشگاه رویان در حد ظرفیت ها و منابع مالی اش از این دستاوردها حمایت می کند اما قطعا باید از اعتبارات و تسهیلاتی که دولت در این حوزه اختصاص می دهد، بهره مند شویم اما در چشم انداز اصلی و بلند مدت در نظر داریم با تعامل کارخانه های دارویی منابع مالی تولید فرآورده های دارویی را تامین کنیم؛ اکنون کارخانه هایی در ایران ایجاد شده اند که قادر به تولید داروهای نوترکیب هستند اما ما نیاز داریم آنها پشتیبانی علمی و فناوری از این حرکت داشته باشد.

وی به ایمنی این داروها اشاره کرد و در پاسخ به این سوال که آیا تولید این داروها نیز مانند سایر حوزه های زیست فناوری اکنون مورد انتقاد قرار گرفته است؟ گفت: دارو جزو پیچیده ترین صنایع است که قوی ترین استانداردهای جهانی را دارد. اکنون بحث تولید داروهای نوترکیب کاملا روشن و ایمن بوده و اثر بخشی این داروها به کرات به اثبات رسیده است. سالیان سال است که مردم از این داروها استفاده می کنند. این انتقادها اکنون در بحث حوزه داروسازی دخیل نیست. اکنون بیشتر مخالفت ها و انتقادها تنها متوجه مباحث کشاورزی و ترانس ژن است.

گزارش: فرزانه صدقی

No tags for this post.
خروج از نسخه موبایل