نماد سایت خبرگزاری سیناپرس

نابودی سلول های سرطانی با پلاسمای سرد

 سرطان به عنوان بیماری مزمن و شایع در بسیاری از کشورهای جهان شناخته شده است. محققان می گویند عوامل بسیاری در شیوع این بیماری نقش دارد که رژیم غذایی نامناسب، سبک زندگی نادرست، نداشتن تحرک و افزایش آلاینده ها بخشی از آن است.در بیماری سرطان، سلول ها به صورت کنترل نشده ای رشد می کنند و اين روند به صورت غیر قابل کنترل ادامه می یابد. سرطان پستان نیز ، رشد بدخیم سلول های سرطانی در بافت پستان است.سرطان پستان شايع ترين نوع سرطان و دومين علت مرگ و میرناشي از سرطان در ميان زنان است.امروزه  روشهای متفاوتی برای درمان این بیماری وجود دارد ولی با توجه به عوارض جانبي درمان هاي رايج, محققان همواره به دنبال يافتن روش هايي با کمترين عوارض و بالاترين ميزان مرگ در اين سلول ها هستند، بدون آنکه آسيبي به سلول هاي سالم برسانند.

 بر اين اساس محققان کشورمان به بررسی  اثرپلاسماي اتمسفري سرد بر روي سلول هاي سرطاني پستان پرداخته اند. در اين روش از امواج الکترومغناطيس براي مهار رشد سلول هاي سرطاني استفاده شد. لازم به ذکر است  در اين پژوهش، از ترکيب گاز هليوم و اکسيژن براي ايجاد پلاسما در دماي اتاق به صورت تابش نقطه اي براي درمان سلول هاي سرطاني پستان(MCF-7)  در زمان هاي 30، 45 و 60 ثانيه استفاده شد و با استفاده از تستMTT درصد زنده ماندن سلول هاي تيمار شده بررسي شد. داده ها نیز با نرم افزار SPSS و روش آماري One Way ANOVAتحليل شد.

نتایج حاکی از آن بود که درصد زنده ماندن سلول هاي سرطاني درمان شده با پلاسما جت اتمسفري سرد به طور قابل ملاحظه اي نسبت به سلول هاي سرطاني درمان نشده با پلاسما کاهش يافته بود و زمان بهينه براي نابودی سلول هاي سرطاني 45 ثانيه گزارش شد ..بنا به نظرمحققین استفاده از پلاسما جت اتمسفري سرد روش درماني مناسب جهت درمان سرطان سینه به شمار می آيد.جزئیات بیشتر این تحقیق در فصلنامه علوم پزشكي دانشگاه آزاد اسلامي منتشر شده است.

 

محققین:محمدي آويده, ايراني شيوا, اطيابي سيدمحمد

No tags for this post.
خروج از نسخه موبایل