نمود بیشتر شکاف دیجیتال با شیوع کرونا

علیرغم اینکه امروزه شاهد رشد و تکامل فناوری در همه ابعاد زندگی بشر هستیم، همین رشد و تکامل شبکه های دیجیتالی موجب ایجاد نابرابری‌های بین‌المللی در حوزه دسترسی افراد مختلف به فناوری اطلاعات و ارتباطات می شود.

در این شرایط که در اصطلاح شکاف دیجیتالی نام دارد و از معضلات دنیای جدید محسوب می شود، بهره ‌گیری از تکنولوژی‌ های ارتباطی و اطلاعاتی میان کشورهای مختلف در سطح بین المللی و اقشار مختلف درون جوامع در سطح ملی به صورت ناعادلانه تقسیم شده‌ است. 

به این معنا که افراد در کشورهای توسعه‌ یافته در مقایسه با مردم کشورهای فقیر و کسانی که در یک کشور در شهرهای بزرگ زندگی می کنند در مقایسه با ساکنان روستاهای دور افتاده، دسترسی مشابهی به اطلاعات ندارند و گسترش و رشد شبکه اینترنت، این شکاف را بیشتر و بیشتر کرده است.

عمق ماجرا با ظهور اپیدمی کرونا بیش از گذشته مشخص شد. چراکه، در این شرایط با توجه به لزوم تحقق آموزش مجازی، پیامدهای منفی شکاف دیجیتالی مورد توجه صاحب نظران قرار گرفت. 

یک کارشناس ارتباطات و عضو هیات علمی پژوهشگاه علوم انسانی در این باره معتقد است: در جامعه، یک نوع عدم تعادل در میزان برخورداری شهروندان و مخاطبان از رسانه‌های دیجیتالی مثل موبایل و اینترنت شکل گرفته است. همچنین این شکل از نابرابری مسائلی چون سواد اینترنتی و دیجیتالی و نحوه‌ استفاده از این رسانه‌ها را هم در بر می‌گیرد. 

منصور ساعی با تاکید بر اینکه در نهایت شکاف دیجیتالی منجر به نوعی نابرابری‌ اقتصادی و اجتماعی و به تبع آن عدم توسعه‌ فردی، اقتصادی و اجتماعی خواهد شد، گفت: عدم آمادگی نظام آموزش و پرورش، فقدان برنامه راهبردی، ضعف پهنای باند، پایین بودن سرعت اینترنت، اختلال در زیرساخت‌های ارتباطی، ابهام در ضریب نفوذ رسانه‌های دیجیتال و همچنین مهارت به کارگیری و استفاده‌ از آن و در نهایت تغییر در ارتباطات انسانی مهمترین موانع و چالش های آموزش‌های آنلاین یا دیجیتال در کشور است. 

وی تصریح کرد: کاهش هزینه‌های آموزش‌ فیزیکی در مدارس، کاهش هزینه رفت و آمد دانش آموزان و معلمان و هزینه‌های چاپ و انتشار کتب، جلوگیری از هدررفتِ انرژی دانش آموزان، معلمان و کادر مدرسه، کاهش عبور و مرور در سطح شهر، حفظ محیط زیست و کاهش آلودگی هوا نیز از مزایای آموزش مجازی در اوضاع کنونی است که باید مورد توجه متولیان امر قرار گیرد.

به گزارش سیناپرس، حال که اینترنت و فضای دیجیتال به جزئی جدایی ناپذیر از زندگی افراد بدل شده، با توجه به سرعت رشد فناوری، بسیاری از کشورها بیش از پیش عقب مانده می شوند. 

ایجاد این شکاف قطعا در همه وجوه زندگی انسان نوین اعم از تجارت الکترونیک، اقتصاد و آموزش تاثیر خواهد گذاشت. هرچه این شکاف عمیق تر شود، وضعیت اقتصادی، سیاسی، اجتماعی و فرهنگی کشورها نیز فاصله بیشتری از یکدیگر خواهند گرفت که پیلمد آن استثمار فرهنگی، بحران بی هویتی نسل جوان، یاس و افسردگی در سطح جوامع عقب مانده خواهد بود.

از این رو، بر متولیان و دست اندرکاران این حوزه در سراسر جهان واجب است تا در سطح ملی و بین المللی، به تکنولوژی فناوری اطلاعات به عنوان امری لازم و ضروری نگاه کنند.

تالیف: نداجوادهراتی

No tags for this post.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا