همچنان خطرات کرونا را جدی بگیرید

عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی گفت: خبرهای خوب روزهای اخیر در مورد کاهش مرگ و میر و شناسایی به موقع بیماران کرونایی، به هیچ وجه به معنای عادی قلمداد کردن شرایط و بی ملاحظ بودن در رفتارهایی مانند رعایت فاصله گذاری اجتماعی و پرهیز از حضور در اجتماعات و کمرنگ کردن سخت گیری‌های محافظتی در مقابل این اپیدمی نیست و مردم باید همچنان خطرات بالقوه این بیماری را جدی بگیرند.

دکتر حمید سوری استاد اپیدمیولوژی روز سه شنبه در گفت و گو با ایرنا اظهار داشت: در اپیدمی های حاد پیشرونده مثل کووید – ۱۹ که روند اپیدمیولوژی آن ثابت نیست و طی زمان بسیار تغییرپذیر است، ضروری است سیاست ها و رویکردهای پیشگیرانه، محافظتی و درمانی در دوره های زمانی کوتاه و متناوب به روزرسانی شوند تا احتمال موفقیت برای خاموشی اپیدمی افزایش یافته و ادامه روند کاهش آن تسریع شود، در غیر این صورت این موفقیت ها مقطعی و گذرا خواهد بود.
وی بیان داشت: ادامه روند کاهشی مرگ ها و کاهش شدت ابتلا به ویژه در گروه های پرخطر منوط به ادامه و تقویت اقدامات و برنامه ریزی منظم و سازمان یافته و همراهی و رعایت اصول بهداشتی است. رعایت دقیق توصیه های بهداشتی احتمال ابتلا و در نتیجه مرگ و میر ناشی از بیماری کرونا را به طور چشمگیری کاهش می دهد. در صورتی که تا زمان واقعی خاموشی اپیدمی کووید ۱۹ از این مهم غافل شویم هر لحظه شاهد افزایش احتمال موارد مرگ ناشی از این اپیدمی خواهیم بود.
سوری ادامه داد: کاهش مرگ ناشی از کرونا در مناطق مختلف کشور از جمله تهران و افزایش بهبود یافتگان خبر خوب و امیدوار کننده ای است که می توان با اجرای تمهیدات علمی و سنجیده آن را تقویت کرد تا شاهد ادامه این روند در کشور بود.
وی درباره دلایل کاهش مرگ و میر و همچنین ارتقای خدمات درمانی مناسب تر به بیماران گفت: کیفیت خدمات درمانی نسبت به گذشت زمان بهتر شده و تجربه و تبحر بیشتری در بیمارستانها و کادر بهداشت و درمان برای کنترل و درمان بیماری حاصل شده است.
سوری با اشاره به اینکه روش ها و شیوه های درمانی موثرتری نسبت به روزها و هفته های ابتدایی اپیدمی بکار برده می شود، افزود: برنامه های پیشگیرانه، مراقبتی و محافظتی در گروه های آسیب پذیر و پرخطر، بیشتر رعایت می شود که این موضوع در حفظ سلامتی آنان نقش بسیار موثری دارد.
وی ادامه داد: گروه های پرخطر مانند سالمندان و افراد دارای بیماری‌های زمینه ای هستند، نسبت به دوران اوایل اپیدمی که بی محابا رفتارهای معمول خود را انجام می دادند یا خطر بیشتری برای خود در مقایسه با دیگران قائل نبودند، با گذشت زمان بیشتر از خود مراقبت کردند و اطرافیان آنها نیز بیشتر به مراقبت و محافظت از آنان در مقابل کورونا توجه و دقت کردند.
سوری تاکید کرد: ترکیب جمعیت نسبتا جوانتر در کشور در مقایسه با کشورهایی مانند ایتالیا یا فرانسه احتمال کاهش مرگ و بهبودی بهتر بیماران را افزایش داده است.
وی ادامه داد: حضور در اجتماعات افراد پرخطر به طور چشمگیری طی زمان کاهش یافته و این افراد فاصله گذاری اجتماعی را پررنگ تر رعایت کردند که این موضوع سبب کاهش ابتلا به بیماری شده است.

خاموش کردن اپیدمی با مشاوره اپیدمیولوژی 

سوری با اشاره به اینکه مدیریت کنترل اپیدمی کووید ۱۹ بدون گرفتن مشاوره اپیدمیولوژی هرگز قادر به خاموش کردن اپیدمی نخواهد بود، گفت: این نه یک ادعا و نه یک مطالبه صنفی است. بلکه تجربه موفق کشورهایی است که با این رویکرد لااقل موفق تر از کشور ما عمل کرده اند و این موضوع مبتنی به مقالات معتبری است که آن را تایید کرده است.
سوری افزود: خوش خیالی ناشی از کنترل اپیدمی و عادی جلوه دادن شرایط، موجب شده نه تنها از ابتدای طرح فاصله گذاری هوشمند شهر نارنجی و قرمزی، سفید نشود بلکه برخی شهرهای به اصطلاح سفید هم رنگی شوند. 

عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی گفت: من نمی دانم چرا به توصیه متخصصان این رشته که به شکل های مختلف و از طریق رسانه ها منتشر شده و می شود کمتر گوش داده می شود؟

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا