فناوری که نیامده نقشه راه دارد

چندی پیش، معاون وزیر ارتباطات و رئیس سازمان رگولاتوری در رابطه با فعالیت های کشورمان برای دستیابی به فناوری نسل پنجم گفته بود: از آنجا که ورود به این تکنولوژی از الزامات است و همه کشورها برنامه مربوط به آن را در دستور کار خود قرار دادند، ما هم هفت موضوع را برای تحقق این امر در دستور کار قرار دادیم.

یکی از موضوعات مورد اشاره حسین فلاح جوشقانی، تدوین نقشه راه ورود به فناوری نسل پنجم ارتباطات و تهیه طرح تجاری برای بهره ‌گیری از این فناوری بود.

حال که نسل پنجم ارتباطی 5G بعد از تدوین نقشه راه، آماده سرمایه‌گذاری مشترک برای اجرای پایلوت و تست است و از آنجاکه، برای اولین بار است که در تاریخ فعالیت رگولاتوری، در اکوسیستم دیجیتالی، قبل از ورود یک فناوری به کشور، اقدام به تدوین نقشه راه برای آن شده است، انتظار می رود سرمایه گذاری مناسبی روی آن صورت بگیرد تا کشومان این بار از قافله تکنولوژی بازنماند.

ارائه خدمات عمومی جدید، با کیفیت و برای دستیابی به داده های بیشتر جزء جدایی ناپذیر فعالیت های دولت ها شده است. در این میان کشوری موفق تر است که زیر ساخت های فیزیکی مورد نیاز را تامین کند.

نخستین گام برای موفقیت در این حوزه، پوشش دهی کامل شبکه های پهن باند پرسرعت است. شبکه هایی با کیفیت و سرعت انتقال بالا برای ارائه انواع خدمات نسل جدید(5G) از جمله، خدمات پزشکی، جراحی های آنلاین حتی در دور افتاده ترین نقاط، خدمات امنیتی با استفاده از دوربین های آنلاین و مدیریت آنلاین، واقعیت مجازی، هوش مصنوعی یا خدمات هوشمند، فروش آنلاین در سراسر جهان، آموزش گسترده آنلاین، خدمات بانکی، پول الکترونیک، بورس و… مصداق قدرتمندی کشورهای امروزی هستند.

بنابراین، تمام کشورهای جهان در سیاست گذاری های ICT و اقتصاد دیجیتال خود، اولین مرحله را توسعه زیر ساخت ها خصوصا شبکه های فیبر نوری و تامین شبکه های برق مطمئن، تعریف کرده اند. اما برای رسیدن به این اهداف چگونه می توان سرمایه گذاری های بیشتری جذب کرد؟ چگونه باید سرمایه گذارها را تشویق به همراهی کرد؟

در هر سرمایه گذاری، سرمایه گذار باید از برگشت سرمایه خود طی زمانی مشخص و سود دریافتی، اطمینان پیدا کند. این اطمینان هنگامی به دست می آید که بتواند برای آینده پیشی بینی کند و پیش بینی در صورتی امکان پذیر است که بر پایه تجربه و بر اساس بررسی امکانات و واقعیت های بدست آمده باشد. به عبارت دیگر پیش بینی دقیق مستلزم آن است که راهکارهای بهره برداری، در مقیاس قابل قبول آزمایش و درصد خطای آن ها مشخص شده باشد.

با توجه به اهمیت این موضوع، مجمع رگولاتورهای اروپا به رگولاتورهای چندین کشور عضو توصیه کرده که برای جذب سرمایه گذاران و تشویق آنها به راه اندازی پلتفرم های آزمایشی، تسهیلاتی ایجاد کنند که قابل گزارش باشد.

یکی از چالش های بسیار مهم در این حوزه، توسعه بسیارکند شبکه های فیبر نوری کشورهاست. خصوصا در مناطق دور افتاده ای که سود مهمی برای اپراتورها ندارد، این موضوع بیشتر به چشم می خورد.

علاوه بر این، یکی از عناصری که در روند توسعه شبکه های 5G بسیار تاثیر گذار است، قیمت است. از این رو ITU و BEREC در توصیه ها و دستور العمل های خود، مرتبا تاکید بر کاهش قیمت شبکه ها و افزایش قیمت خدمات 5G برپایه کیفیت ها دارند.

از طرف دیگر باید توجه داشت که همراه شدن افزایش سرسام آور قیمت ها با سرمایه گذاری شرکت های خارجی مانند Huawei، موجب نگرانی بیش از پیش اپراتورهای داخلی شده و این عدم اطمینان از سود حاصل و یا برگشت سرمایه، موجب کند شدن روند توسعه 5G در جهان می شود که در صورت ادامه دار شدن مانع اصلی توسعه 5G خواهد بود.

از این رو، کارشناسان حوزه فناوری اطلاعات معتقدند برای مقابله با این مشکل، مانند بسیاری از کشورهای اروپایی باید همکاری اپراتورهای داخلی را در اولویت برنامه اجرایی خود قرار دهیم.

ضمن اینکه بررسی ها حکایت از آن دارد که بعضی دولت ها با تعیین اهدافی مانند دفاع از منافع ملی، برقراری رقابت آزاد و نامحسوس و توسعه مفید شبکه، اپراتورهای شبکه های سنتی را به مزایده دعوت می کنند.

گزارش: هانیه حقیقی

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا