ساخت سیستم هشداردهنده خستگی و حواسپرتی رانندگان در کشور
دکتر فرزاد هاشم زاده، عضو هیات علمی دانشکده مهندسی برق و کامپیوتر دانشگاه تبریز با بیان اینکه تحقیقات مختلف در دنیا حاکی از آن است که اصلیترین عامل تصادفات مرگبار رانندگی، خواب آلودگی و حواس پرتی رانندگان است، گفت: متاسفانه کشور ما نه تنها از این امر مستثنی نیست، بلکه به دلیل جا نیفتادن فرهنگ استراحت در رانندگیهای طولانی مدت، تعداد و میزان تصادفات مرگبار به مراتب بیشتر از سایر کشورها است، لذا وجود سیستم هشداردهنده خستگی و خواب آلودگی میتواند کمک شایانی به کاهش تلفات رانندگی کند.
عضو هیات علمی دانشگاه تبریز در ادامه با تاکید بر اینکه بینایی ماشین به عنوان یک روش مهم و کاربردی برای تشخیص علایم خواب آلودگی راننده میتواند مورد استفاده قرار گیرد، تصریح کرد: هدف از این طرح پژوهشی طراحی و ساخت سیستم بینایی ماشین برای هشدار به راننده خودرو در هنگام خواب آلودگی است و لذا در سیستم ذکر شده دوربین کوچکی در مقابل راننده به گونهای نصب میشود که تمام صورت راننده در محدوده دید دوربین قرار بگیرد. سیستم ذکر شده با نرخ حدود ۱۰ تصویر در ثانیه از راننده فیلمبرداری کرده و تصاویر متوالی مربوطه را به بخش پردازش کننده منتقل میکند.
به گفته وی، در بخش پردازش کننده با توجه به الگوریتمهای پردازش تصویر، موقعیت و وضعیت چشمهای راننده استخراج میشود و در صورتی که چشمهای او از یک حد مشخص بیشتر بسته شود، سیگنال هشدار به صدا درآمده و راننده را از حالت خواب آلودگی خارج میکند.
هاشم زاده در مورد نحوه عمل این هشدار دهنده اضافه کرد: مراحل اجرا و پیاده سازی این پروژه بدین صورت است که صورت فرد توسط الگوریتم پیشنهادی در این پروژه تشخیص داده میشود. سپس موقعیت چشمهای شخص بدست آمده و معیاری برای تعیین میزان باز یا بسته بودن چشمهای فرد مورد اندازه گیری قرار میگیرد. با توجه به میزان باز یا بسته بودن چشمها، اگر معیار مذکور از یک حد آستانه عبور کند، آلارمی به صدا در خواهد آمد.
به گفته وی، نتایج میدانی بدست آمده از آزمایشات میدانی با استفاده از سیستم طراحی شده، نشان دهنده عملکرد قابل قبول دستگاه برای افراد با ویژگیهای مختلف و با قابلیت تشخیص خواب آلودگی راننده در شب است.به گزارش ایسنا، بر اساس این گزارش، این طرح پژوهشی با همکاری دکتر بهنام محمدی ایواتلو، عضو هیات علمی دانشکده مهندسی برق و کامپیوتر دانشگاه تبریز و مهندس محمدجواد استادی، دانشجوی کارشناسی ارشد مهندسی برق (کنترل) انجام شده است.
No tags for this post.