امکان کاهش ویروس کرونا در پلاسمای خون

دانشمندان روش جدیدی را برای کاهش میزان ویروس کرونا در پلاسمای خون کشف کرده‌اند که می‌تواند به مهار این بیماری کمک کند. نتایج یک مطالعه جدید که توسط محققان دانشگاه ایالتی کلرادو انجام شده، نشان می‌دهد اگر ویروس کرونا در معرض ریبوفلاوین و نور ماوراءبنفش قرار داشته باشد، احتمالاً با کاهش روبه‌رو شده و سطح شمارش ویروس‌ها در پلاسما انسان و همچنین سایر محصولات خون کاهش می‌یابد.

پژوهشگران این تیم تحقیقاتی ادعا می‌کنند كه این امر می‌تواند به کنترل روند انتقال ویروس از طریق خون كمك كند. در این مطالعه عنوان شده است که هنوز هم مشخص نیست که بیماری کووید 19 با تزریق خون قابل انتقال باشد.

این روش منجر به از بین بردن مقدار زیادی ویروس شد و ویروس‌های نابود شده نیز در نمونه‌های خونی قابل شناسایی نیستند. در این فرایند، کیسه خون است به آرامی تکان داده می‌شود تا سلول‌های خونی هنگام قرار گرفتن در معرض نور اشعه ماوراءبنفش گردش کرده و به سطح بیایند.

بر اساس این گزارش، هیثرر پیدکوکه (Heather Pidcoke) یکی از دانشمندان این تیم تحقیقاتی که روی این موضوع مطالعه کرده است، اعلام کرد: «این آزمایش با نگه داشتن خون در یک کیسه ذخیره سازی مخصوص طراحی و انجام شده که بعداً به آن ریبوفلاوین اضافه شده است. در ادامه این مخلوط در معرض نور ماورا بنفش قرار گرفت.»

ایزابلا راگان (Izabela Ragan) دیگر پژوهشگر حاضر در این مطالعه در مورد نتایج به دست آمده از آزمایش فوق، گفت: بررسی‌های ما نشان می‌دهد این روش منجر به از بین بردن مقدار زیادی ویروس شد و ویروس‌های نابود شده نیز در نمونه‌های خونی قابل شناسایی نیستند.

در این فرایند، کیسه خون است به آرامی تکان داده می‌شود تا سلول‌های خونی هنگام قرار گرفتن در معرض نور اشعه ماوراءبنفش گردش کرده و به سطح بیایند. این گزارش هشدار می‌دهد که از دستگاه‌های مناسب در این مطالعه استفاده شده است و نباید آن را در خانه یا محیط‌های کنترل نشده آزمایش کرد.

محققان تأکید كردند كه دستگاهی موسوم به Mirasol Pathogen Reduction Technology System كه برای این آزمایش استفاده می‌شود، احتمالاً می‌تواند از انتقال ویروس اچ آی وی عامل بیماری ایدز نیز از طریق انتقال خون جلوگیری کند. لازم به توضیح است که در این گزارش تأکید شده که دانشمندان هنوز در تلاش‌اند تا جداسازی و شناسایی علت شیوع ویروس را مشخص کنند.