نماد سایت خبرگزاری سیناپرس

کاهش اضطراب بیماران در انتظار آندوسکوپي با آوادرماني

امروزه بیماری های مختلف خصوصاً بیماری های مرتبط با استرس، شیوع بالاتری نسبت به گذشته دارد. از بین این بیماری ها، می توان به بیماری های گوارشی اشاره کرد.

 متعاقباً روش های تشخیصی نیز به طور وسیعی روبه پیشرفت است. برخی از این روش های تشخیصی ازجمله آندوسكوپی، جزء روش های تهاجمی است  و میزان استرس و اضطراب بالایی را به بیماران وارد می کند درحالی که كاربرد این روش برای تشخیص ناهنجاری های دستگاه گوارش حائز اهمیت است .

آندوسكوپی، مشاهده مستقیم دستگاه گوارش به وسیله لوله ای قابل انعطاف است كه می تواند عوارض متعددی از قبیل پارگی لوله گوارش را به همراه داشته باشد. با وجود این یكی از مهمترین عوارض روش مذكور، اضطراب است كه می تواند خاطره ای ناخوشایند را در ذهن این بیماران بر جای بگذارد نتایج مطالعات متعدد نشان می دهد ، ترس و اضطراب شدید بیماران قبل از آندوسكوپی است، بنابراین این عارضه امری اجتناب ناپذیر است كه باید به دنبال روشی برای كاهش یا برطرف ساختن آنان بود .

محققان مركز تحقيقات مراقبت هاي سالمندي دانشگاه شاهد برای کاهش و برطرف ساختن این مشکل تحقیقی کرده اند که نشان می دهد؛ صدا درمانی، یكی از روش های درمانی طب مكمل بوده كه در بسیاری از بیماری ها استفاده قرار می شود.   با توجه به اینكه سطح اضطراب در بیماران كاندید آندوسكوپی بالا است، هدف از مطالعه حاضر، بررسی تأثیر آوا بر میزان اضطراب بیماران كاندید آندوسكوپی  است.

درمان با صدا، نوعی درمان طب مكمل بوده و مبنای نظری آن بر این اصل استوار است كه اعضای بدن و سلول ها، با روش های خاصی به الگوهای ویژه گسترش و فشردگی پاسخ می دهند. در بسیاری از موارد متخصصان سعی دارند با به كاربردن صدا نوسان های سلامتی را با هدایت امواج هماهنگ در نقاط آسیب دیده، ذخیره و تقویت کنند.

در اين مطالعه محققان کارآزمايي باليني شاهددار تصادفي شده بود؛ که 124 بيمار در انتظار آندوسکوپي مراجعه کننده به آندوسکوپي بيمارستان مصطفي خميني تهران (93-1392) که تصادفي به دو گروه آزمون و شاهد تقسيم شدند. گروه آزمون قبل از آندوسکوپي به مدت 20 دقيقه تحت آوادرماني مشتمل بر صداهاي طبيعت دريافت مي کردند. در گروه شاهد، مراقبت هاي معمول را دريافت مي کردند. اضطراب با پرسشنامه اشپيل برگر و فشارخون 20 دقيقه قبل و بلافاصله قبل از آندوسکوپي در دو گروه اندازه گيري گرديد. داده ها با استفاده آزمون هاي تي مستقل، مجذورکاي و دقيق فيشر و از طريق نرم افزار SPSS نسخه 14 تحليل گرديد.

محققان مركز تحقيقات مراقبت هاي سالمندي ددانشگاه شاهد به این نتیجه رسیدند که  آوادرماني بر کاهش اضطراب بيماران آندوسکوپي گوارش اثرات مثبت داشته و احتمالا بر کاهش اضطراب تاثيرگذار است و سبب کاهش اضطراب و فشارخون گرديده بود. بنابراين، به عنوان يک مداخله غيردارويي توصيه مي شود

نتایج این تحقیقات که توسط ناهيد رژه، مجيده هروي كريموي, عليرضا نيك بخت نصرآبادي, بهزاد جديري, فريد زايري, علي جهاني از دانشگاه شاهد و علوم پزشکی تهران در نشریه   مراقبت مبتني بر شواهد، بهار 1394 , دوره  5 , شماره  14 ; از صفحه 7 تا صفحه 16 به چاپ رسیده است.

 

No tags for this post.
خروج از نسخه موبایل