پادتنی برای مقابله با آلزایمر طراحی شد

پژوهشگران "دانشگاه کمبریج"(University of Cambridge) و "کالج دانشگاهی لندن"(UCL) به همراه پژوهشگران "دانشگاه لوند"(Lund University) سوئد، روش جدیدی برای طراحی پادتن ابداع کرده‌اند که می‌تواند ذرات سمی را که به سلول‌های سالم مغز آسیب می‌رسانند، شناسایی کند و پیشرفت قابل توجهی در مبارزه با آلزایمر باشد.

این روش می‌تواند ذرات سمی موسوم به "الیگومر آملوئید بتا"(amyloid-beta oligomer) که نشانه بروز آلزایمر هستند را شناسایی کند و امید برای ارائه روش‌های تشخیصی جدید را برای آلزایمر و انواع دیگر فراموشی افزایش دهد. این گروه پژوهشی، روش جدیدی برای طراحی پادتن ارائه داده‌اند که دقت بالایی در تشخیص الیگومرها و تعیین کمیت آنها دارد.

پروفسور "میشل وندروسکولو"(Michele Vendruscolo)، سرپرست این پژوهش گفت: اکنون نیاز فوری به روش‌های کمی برای شناسایی الیگومرها احساس می‌شود. الیگومرها، نقش مهمی در بروز آلزایمر دارند اما آنقدر زیرک هستند که راهبردهای استاندارد کشف پادتن نمی‌توانند از عهده شناسایی آنها برآیند. ما با ارائه این راهبرد جدید، پادتن‌هایی را برای تشخیص این ذرات سمی کشف کرده‌ایم.

زوال عقل، یکی از دلایل مهم مرگ و میر در انگلستان به شمار می‌رود و سالانه بیش از ۲۶ میلیون پوند هزینه به همراه دارد. پژوهشگران تخمین زده‌اند که این آمار طی ۲۵ سال آینده، بیش از دو برابر خواهد شد و هزینه بیشتری خواهد داشت.

آلزایمر که شایع‌ترین نوع زوال عقل است، به مرگ سلول‌های عصبی و از دست رفتن بافت مغز منجر می‌شود و ضعف حافظه، تغییر شخصیت و مشکلات مربوط به فعالیت روزانه را به همراه دارد.

الیگومرها، توده‌های غیرعادی پروتئین هستند که دانشمندان آنها را به عنوان دلیل احتمالی زوال عقل شناسایی کرده‌اند. اگرچه پروتئین‌ها معمولا برای فرآیندهای سلولی، مهم به شمار می‌روند اما هنگام بروز آلزایمر، سرکشی می‌کنند و سلول‌های عصبی سالم را از بین می‌برند.

پروتئین‌ها باید به خوبی تنظیم شوند تا عملکرد کامل خود را داشته باشند. هنگامی که این روند کنترل کیفیت با شکست مواجه می‌شود، تاشدگی پروتئین‌ها به صورت اشتباه صورت می‌گیرد و به آغاز یک واکنش زنجیره‌ای می‌انجامد که مرگ سلول‌های مغز را در پی دارد. این پروتئین‌ها، خوشه‌های غیرمعمولی موسوم به "پلاک"(plaque) را شکل می‌دهند که بین سلول‌های مغز ایجاد می‌شوند و امکان سیگنال‌دهی کامل را از بین می‌برند. سلول‌های در حال مرگ، رشته‌های پیچیده‌ای از پروتئین را نیز شامل می‌شوند که سیستم حیاتی جا به جایی را در سلول از بین می‌برند؛ بدین ترتیب مواد مغذی و سایر مواد ضروری نمی‌توانند  در میان سلول حرکت کنند.

وندروسکولو ادامه داد: کشف یک پادتن برای دقیق هدف قرار دادن الیگومرها، گام مهمی برای بررسی روند این بیماری، شناسایی دلیل بروز آن و کنترل کردن آن به شمار می‌رود.

نتایج این پژوهش، در مجله "PNAS" به چاپ رسید.

منبع:ایسنا

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا