کشف فسیل ماموت در مکزیک

در پی عملیات ساخت‌وساز فرودگاه جدید مکزیکوسیتی، باستان‌شناسان بقایای بیش از 60 ماموت را در نزدیکی پایتخت مکزیک کشف کرده‌اند.

پدرو فرانسیسکو سانچز نوا (Pedro Francisco Sanchez Nava) از پژوهشگران انستیتوی ملی مردم‌شناسی و تاریخ کشور مکزیک در این رابطه اعلام کرد: «تقریباً همه استخوان‌ها فسیل شده که در این محل کشف‌شده‌اند متعلق به‌گونه‌ای از ماموت‌ها هستند که با نام ماموت کلمبیایی شناخته می‌شوند. به نظر می‌رسد که این فسیل‌ها بیش از 35 هزار سال قدمت داشته باشند.»

به گزارش رسانه‌های محلی، در پی کشف نخستین نمونه فسیل، عملیات عمرانی متوقف‌شده و حدود 30 متخصص در حال جستجو برای دیگر بقایای احتمالی موجود در محل ساخت‌وساز فرودگاه جدید بین‌المللی فیلیپه آنجلس (Felipe Angeles International Airport)، در حدود 50 کیلومتری شمال شرقی شهر مکزیکوسیتی، هستند. این منطقه پیش‌ازاین به پایگاه نیروی هوایی سانتا لوسیا تعلق داشت ولی در حال حاضر از آن برای استفاده غیرنظامی، بهره‌برداری می‌شود.

گفتنی است در ماه دسامبر سال گذشته میلادی، انسان شناسان مکزیکی دو گودال ساخته‌شده توسط انسان‌های اولیه را که 15 هزار سال پیش در این محل حفرشده بود، پیدا کردند. به نظر می‌رسد این گودال‌ها به‌منظور ایجاد تله برای شکار ماموت‌ها در منطقه‌ای که قبلاً دریاچه Xaltocan در آن قرار داشته و سپس خشک‌شده، کنده‌شده است.

پژوهش‌ها و کاوش‌های باستان‌شناسان همچنین نشان می‌دهد که این منطقه ازنظر دارا بودن آثار باستانی بسیار غنی است و طی روزهای گذشته بقایای دیگری نیز در زیر محل فرودگاه کشف‌شده است. ازجمله دیگر آثار به‌دست‌آمده در این محل می‌توان به استخوان‌های گاومیش کوهان‌دار، شتر، اسب و مقبره‌هایی حاوی استخوان‌های انسانی و ابزارهای سنگی با جنس ابسیدین اشاره کرد.

تلاش تیم‌های باستان‌شناس برای کاوش کامل این محل و انتقال آثار به موزه است؛ زیرا این سایت باستانی درجایی قرار دارد که باند فرود و قسمتی از برج مراقبت روی آن ساخته خواهد شد. به گفته مقامات مکزیکی، انتظار نمی‌رود که این اکتشافات باعث کند شدن و یا توقف روند ساخت‌وساز شود.

پژوهشگران با آنالیز و مطالعه آثار کشف‌شده به این نتیجه رسیدند که این فسیل‌ها عمدتاً به عصر پلیستوسن (Pleistocene) تعلق دارند.

1. چه جالب و هیجان انگیزه.ممنون از مطالب به روز و علمی تون.واقعا میشه آدم اعتماد کنه حداقل از یه منبع خبر درست بخونه