نماد سایت خبرگزاری سیناپرس

کدام موتور جستجو در بازیابی تصاویر پزشکی موفق‌تر است؟

امروزه به دلیل افزایش روزافزون حجم اطلاعات در شبکه اینترنت، ممکن است برای یافتن پاسخ صحیح و مناسب یک سوال، مدت زمان زیادی صرف شود. در این خصوص پایگاه های اطلاعاتی بسیار بزرگ سعی در طبقه بندی داده ها و اطلاعات کرده اند، ولی همچنان بازیابی اطلاعات در این پایگاه ها برای دست یافتن به پاسخ بعضی سوالات کاری بس دشوار است. این موضوع وقتی اهمیت بیشتری می یابد که در بعضی رشته های خاص برای مثال در پزشکی دسترسی به تصاویر بازیابی شده که دارای اعتبار و کیفیت قابل قبول باشند اهمیت بسیار زیادی دارد، چرا که بسیاری از فعالیت های پزشکی از جمله تشخیص، درمان و آموزش بدون استفاده از تصاویر به راحتی میسر نیست.

در این رابطه موتورهای مخصوصی برای کاوش تخصصی پزشکی طراحی شده اند، ولی مشخص نیست که هر یک از این موتورها در یافتن اطلاعات مورد نیاز کاربران تا چه میزان از دقت لازم برخوردار هستند. بنابراین شناسایی موتورهای جستجویی که بتوانند با دقت زیاد، اطلاعات مورد نیاز متخصصان پزشکی را فراهم نمایند اهمیت بالایی دارد.

گروهی از محققین کشورمان از دانشگاه آزاد اسلامی واحد تنکابن، دانشگاه علوم پزشکی گیلان و مرکز تحقیقات ترومای جاده ای در همین خصوص پژوهشی را طراحی و اجرا نموده اند که نتایج آن در قالب مقاله ای علمی پژوهشی در فصل نامه «توسعه آموزش جندی شاپور» سال ششم شماره 2 منتشر گردیده است.

در این مطالعه کاربردی که در آن از روش وب سنجی استفاده گردیده است، سه موتور جستجوی عمومی شامل: «یاهو، گوگل و بینگ» در کنار چهار موتور جستجوی تخصصی پزشکی شامل: «امنی مدیکال، سرچینگ رادیولوژی، یوتالوک و گلدماینر» بر اساس دو معیار رتبه آن ها در سایت رتبه بندی «الکسا» و همچنین میزان محبوبیت و کاربرد آن ها در بین متخصصان، انتخاب گردیده و مورد بررسی و مقایسه قرار گرفته اند.

برای انجام پژوهش تعدادی کلیدواژه با مشورت متخصصانی از رشته های تصویربرداری پزشکی، خون و سرطان، بیماری های تنفسی و همچنین بیماری های قلبی و عروقی تعیین گردید. سپس با توجه به این که هر روزه به تعداد منابع موجود در وب افزوده می شود، به مظور یکسان بودن شرایط برای تمام موتورهای کاوش، در یک بازه زمانی دو روزه هر یک از کلیدواژه ها در تمام موتورهای جستجو وارد گردیده و سپس پانزده نتیجه اول هر یک ذخیره و مورد بررسی قرار گرفتند.

نتایج پژوهش نشان می دهد که بین موتورهای جستجوی تخصصی مورد آزمایش، اختلاف معنی داری در بازیابی تصاویر وجود ندارد. همین مسئله در خصوص موتورهای جستجوی عمومی نیز صادق بوده و آن ها نیز در بازیابی تصاویر، تفاوت معنی داری بین خود بروز ندادند.

ولی در این خصوص بین موتورهای جستجوی عمومی و موتورهای تخصصی پزشکی تفاوت معنی دار و قابل توجهی وجود دارد. نتایج جالب این پژوهش حاکی از این است که در جستجوی کلیدواژه های تخصصی پزشکی، موتورهای کاوش عمومی بسیار بهتر عمل کرده اند! این موتورها نسبت به همتایان تخصصی خود موفق شده اند مرتبط ترین تصاویر را بازیابی نموده و کمترین ریزش کاذب تصاویر مرتبط را داشته باشند.

محققین در این رابطه اظهار داشته اند چنین اتفاقی می تواند بیانگر آن باشد که موتورهای کاوش تخصصی مورد آزمایش، هنوز به بلوغ و سطح قابل قبولی برای مراجعه پزشکان متخصص در امر بازیابی تصاویر برای رفع مشکلات پژوهشی، آموزشی و درمانی بیماری های مختلف دست نیافته اند.

بنا بر نتایج به دست آمده از این پژوهش، در بین موتورهای عمومی موتورهای کاوش «یاهو» و «گوگل» با دقت به ترتیب  72 و 71 درصد بهترین عملکرد را داشته و در بین موتورهای جستجوی تخصصی نیز موتورهای «سرچینگ رادیولوژی» و «گلدماینر» با دقت های به ترتیب 73 و 68 درصد دارای بالاترین عملکرد بوده اند.

بنا بر تاکید پژوهشگران، نتایج این تحقیق و موارد مشابه آن می تواند در ارزیابی امکانات و توانایی های موتورهای جستجوی مختلف، به متخصصان پزشکی کمک موثری نماید.

منبع: میرجود، س.، قیاسی، م.، دلیری، س.، کوچکی نژادارم ساداتی، ل. و عباسیان جوشقانی، آ. 1394. مقایسه دقت موتورهای جستجوی عمومی و تخصصی در بازیابی تصاویر پزشکی. فصل نامه توسعه آموزش جندی شاپور، سال ششم، شماره 2 ص‌ص 138-131

لینک منبع

No tags for this post.
خروج از نسخه موبایل