نماد سایت خبرگزاری سیناپرس

تولید و صادرات دستگاه های پیشرفته پزشکی و فیزیوتراپی

محصولاتی که اغلب وارداتی هستند و در شرایط سخت اقتصادی و اعمال تحریم ها، تامین و تجهیزات آنها بسیار سخت و دشوار است.

این در حالی است که پژوهشگران یکی از شرکت های دانش بنیان ایرانی مستقر در پارک علم و فناوری البرز با اتکا به دانش ایرانی، موفق به تولید محصولات پیشرفته پزشکی و فیزیوتراپی شده اند. این محصولات نه تنها نیاز بازار داخلی را برطرف کرده اند بلکه به کشورهای اروپایی و خاورمیانه نیز صادر شده اند.

همچنین با توجه به نیاز کشور و موضوع بحران فراگیری بیماری کرونا، اخیرا این شرکت اقدام به تولید تونل ‌های ضدعفونی کرونا کرده است؛ محصولی که با سفارش سازمان ها، اداره ها و بخش های مختلف بیمارستانی تولید شده است.

حسن فدوی جهرمی، مدیر عامل شرکت دانش بنیان تجهیز طب الکترونیک آکسون، عضو پارک علم و فناوری البرز در این خصوص به سیناپرس گفت: بخش عمده فعالیت های این شرکت دانش بنیان، تولید تجهیزات پیشرفته حوزه پزشکی و فیزیوتراپی است. بخش دیگر فعالیت های این شرکت جذب سرمایه گذاران برای تولید محصولات جدید در فازهای درمانی و سلامت( نه صرفا دستگاه پزشکی) است.

وی افزود: اکنون محصولات این شرکت نه تنها جزو پر فروش ترین محصولات بازار ایران نسبت به نمونه های مشابه خارجی و داخلی محسوب می شود بلکه در کشورهای عربی مانند عمان و عراق نیز نمایندگی داشته و به فروش می رسد. همچنین چندی پیش با شرکت در نمایشگاهی در آلمان و رای زنی با چند شرکت، قصد توسعه صادرات این محصولات به کشورهای اروپایی را نیز داریم.

وی تصریح کرد: هرچند اکنون واردات این محصول از کشورهایی مانند آمریکا، آلمان، ایتالیا، فرانسه و کره جنوبی آزاد است اما تولید کننده داخلی مانند این شرکت در ایران وجود ندارد که صفر تا صد این کار را انجام داده باشد. اغلب شرکت های تولید کننده ایرانی مونتاژ کننده این محصولات هستندد.

وی خاطرنشان کرد: معیار و ملاک اصلی مصرف کننده، کیفیت محصول است. اکنون کیفیت این محصول باعث شده تا حداقل هفتاد درصد بازار ایران خریدار این محصولات باشند. همچنین این محصولات نسبت به نمونه های مشابه خارجی با چنین مشخصات و ویژگی  هایی مقرون به صرفه است. ویژگی هایی که ممکن است در نمونه های مشابه خارجی یافت نشود. از سوی دیگر ممکن است گاهی اوقات مصرف کننده محصول خارجی را در بازار پیدا نکند یا قیمت آن محصول 4تا 5 برابر بیشتر از قیمت واقعی اش در ایران موجود باشد.

وی بیان کرد: یکی دیگر از مهمترین معیارهای مصرف کنندگان برای خرید محصولات تجهیزات پزشکی، خدمات پس از فروش است. زمانی که دستگاهی در یک کلینیک خراب شود، از نظر اقتصادی و تجاری میزان مراجعات بیماران کاهش پیدا می کند. از نظر درمانی نیز روند درمانی بیماران به تاخیر می افتد. اختصاص یک سال ضمانت نامه بی قید و شرط، یکی از مهمترین اقداماتی است که اکنون ما برای فروش این محصولات در ایران و نمایندگی عمان در نظر گرفتیم.

وی به مزیت های این نمونه ها اشاره کرد و اظهارداشت: ما برای ارایه خدمات پس از فروش یک سری  پروتکل در نظر گرفتیم. طبق این پروتکل، ماژول هایی (بخش قابل نصب و استفاده مجدد دستگاه) را برای دستگاه طراحی کرده ایم. چنانچه دستگاه مصرف کننده با مشکلی برخورد کند، سریعا ماژول دستگاه تعویض می شود. سپس ماژول خراب به شرکت فرستاده شده و در آنجا تعمیر می شود.

فدوی افزود: بازار محصولات تجهیزات پزشکی سالانه حدود 2/5 میلیارد دلار است. بخش اعظم این محصولات وارداتی هستند. بخش دیگر نیز به محصولات مونتاژ شده اختصاص دارد. از اینرو بازار بسیار بزرگی اکنون در داخل کشور برای ساخت محصولات تجهیزات پزشکی فراهم شده است. از آنجایی که این محصولات با سلامت انسان ها در ارتباط هستند، این بازار با توجه به تغییرات اقتصادی و سخت می تواند برای فعالان اقتصادی، حوزه ای امن تر و پایدارتری باشد.

گزارش: فرزانه صدقی

 

No tags for this post.
خروج از نسخه موبایل