نماد سایت خبرگزاری سیناپرس

ذوب شدن یخچال طبیعی تخت سلیمان به محیط زیست تنکابن خسارت وارد کرد

هادی منصورکیا روز دوشنبه در گفت وگو با ایرنا افزود: این اتفاق باعث تغییر فصل گل دهی گیاهان بالا دست و نابودی گونه های جانوری به ویژه حشرات شده است.

وی علت ذوب شدن یخچال های طبیعی را گرم شدن زمین بر اثر افزایش گازهای گلخانه ای دانست و اظهار داشت: کاهش دبی پایه رودخانه ها و پایین رفتن سطح آب های زیر زمینی در منطقه از دیگر آثار سوء این اتفاق است.

منصورکیا گفت: جاری شدن سیل و شسته شدن خاک کوه ها اثرات زیانبار شدیدی به محیط زیست منطقه وارد کرده که جبران آن به سال ها زمان نیاز دارد.

رییس اداره محیط زیست تنکابن و عباس آباد ذوب شدن دوباره بخشی از یخچال طبیعی تخت سلیمان را محتمل دانست و افزود: با شروع فصل تابستان و شدت گرفتن گرمای هوا، احتمال ذوب شدن دوباره بخشی از یخچال طبیعی تخت سلیمان و طغیان رودخانه چشمه کیله وجود دارد.

وی یادآور شد: از سال 76 این اتفاق در منطقه روی می دهد که باید هرچه سریع تر نسبت به پیشگیری و جبران خسارت های احتمالی آن تدابیر ویژه ای اندیشیده شود.

اوایل هفته گذشته سیل ناشی از ذوب بخشی از یخچال های طبیعی مناطق کوهستانی و طغیان رودخانه چشمه کیله علاوه بر صدمات شدید زیست محیطی و تخریب پوشش های گیاهی منطقه، حدود 10 میلیارد ریال خسارت مادی به تاسیسات زیر بنایی شهرستان تنکابن وارد کرد.

بر اثر جاری شدن این سیل پل ارتباطی روستاهای زلم ، کرن ، اشتیاس و سرن واقع در منطقه کوهستانی سه هزار تخریب شد و به چندین نقطه از جاده اصلی نیز آسیب های جدی وارد آمد. 

شبکه آبرسانی روستاهای پلط هاله ، آسیاب لات و خانیان و همچنین مخزن آب آشامیدنی روستای یاندشت نیز به طور کامل تخریب شدند.

به گفته فرماندار تنکابن پنج سردهنه مزرعه پرورش ماهی نیز در منطقه سه هزار آسیب دید.

شهرستان 150 هزار نفری تنکابن در غرب مازندران واقع است.

No tags for this post.
خروج از نسخه موبایل