سحری، مهمترین وعده غذایی ماه رمضان

دکتر کوروش جعفریان، استاد دانشگاه علوم پزشکی تهران در این خصوص به سیناپرس گفت: گنجاندن سه وعده غذایی افطار، شام و سحری در ماه رمضان ضروری و لازم است؛ روزه داران باید حتما این سه وعده غذایی را در برنامه غذایی خود بگنجانند.

این متخصص تغذیه و رژیم درمانی کلینیک تغذیه جهاد دانشگاهی علوم پزشک افزود: روزه دارانی که تحمل خوردن سه وعده غذایی را ندارند حتما باید دو وعده غذایی را در برنامه شان داشته باشند. این درحالی است که متاسفانه برخی از روزه داران به دلیل قابلیت بدنی بالا، تنها به خوردن یک وعده غذایی شام در ایام ماه مبارک رمضان اکتفا می کنند.

رئیس بین المللی کالج دانشگاه علوم پزشکی تهران اظهارداشت: هرچند تحمل یک وعده غذایی خیلی راحت تر از سه وعده است و کمک می کند تا فرد راحت تر روزه گیرد اما این مساله به هیچ عنوان در دراز مدت توصیه نمی شود زیرا ریسک بیماری های مزمن را افزایش داده و بیماری های گوارشی را ایجاد می کند.

این فوق تخصص تغذیه بیان کرد: در این بین سحری نسبت به دو وعده افطار و شام، وعده اصلي را تشكيل دهد. روزه داران در سحر باید یک وعده کامل غذایی مانند ناهار صرف کنند. همچنین توصیه می شود، فردی که وعده سحری سنگین صرف می کند، بلافاصله دراز نکشد یا نخوابد زیرا اين امر باعث برگشت غذا از معده به مری و ایجاد ناراحتی گوارشی می شود؛ روزه داران باید پس از صرف سحری سنگین، حداقل یک تا دو ساعت استراحت کنند یا به عبادت مشغول باشند. پس از آن خوابیدن شان بلامانع است.

وی یادآور شد: روزه داران نباید به هیچ وجه وعده افطاری سنگین بخورند. روزه داران باید هنگام افطار یک وعده غذایی سبک و ساده مانند سوپ، مایعات ولرم، عدسی یا حتی نان و پنیر صرف کنند. آنها همچنین می توانند مانند وعده غذایی صبحانه، چای شیرین با پنیر بخورند.

جعفریان خاطرنشان کرد: روزه داران مصرف گردو را در ماه رمضان فراموش نکنند. مصرف گردو در وعده افطای به روزه داران کمک زیادی می کند. همچنین آنها می توانند در وعده غذایی افطارشان از دو یا سه عدد خرما یا میوه خشک استفاده کنند؛ مصرف خرما و میوه خشک، قند خون روزه داران را بالا می برد و باعث می شود آنها به سراغ قندهای نامناسب نروند.

این فوق تخصص گفت: پیشنهاد می شود روزه داران پس از صرف افطاری برای حفظ سلامت جسمی شان کمی میوه و سبزی استفاده کنند.

این استاد دانشگاه علوم پزشکی تهران در پایان اظهارداشت: همچنین توصیه می شود، روزه داران پس از افطار اقدام به انجام فعالیت های بدنی کنند. ورزش باعث تقویت سیستم ایمنی بدن (به ویژه در دوران مبارزه با کرونا) می شود. از سوی دیگر ورزش باعث تحمل بهتر روزه داری افراد می شود؛ اگر افراد به خوبی ورزش نکنند، پس از روزهای پانزدهم و شانزدهم روزه داری، قوای جسمی شان تحلیل می رود و تحمل روزه داری برایشان سخت تر می شود.

گزارش: فرزانه صدقی

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا