نماد سایت خبرگزاری سیناپرس

همیشه خسته ام !

برای تشخیص CFS، علاوه بر مشاهده اثرگذاری قابل‌توجه خستگی بر کیفیت فعالیت‌های روزانه و کار فرد، دست‌کم 5 مورد از علایم خستگی مزمن و شدید به مدت حداقل 6 ماه در بیمار دیده شود:

علایم سندرم خستگی مزمن (CFS):

تشخیص اختلال CFS بسیار دشوار است و در حال حاضر، درمان خاصی برای آن وجود ندارد. اغلب روش‌های درمانی تنها بر کاهش علائم و شناسایی علل اصلی متمرکز هستند. عادات، رژیم غذایی، سبک زندگی بدون تحرک، از علل اصلی سندرم خستگی مزمن شناخته می‌شوند.

فاکتورهای سبک زندگی که منجر به خستگی مزمن می‌شوند:

زمانی که علت ریشه‌ای سندرم خستگی مزمن (به‌جز موارد ناشی از بیماری‌های زمینه‌ای) شناسایی و درمان شود، علائم در مدت کمتر از یک ماه از بین رفته و فرد به حالت طبیعی بازمی‌گردد. اما در برخی موارد، خستگی مزمن می‌تواند به‌صورت ناگهانی بروز پیداکرده و نیازمند مداخلات پزشکی فوری باشد:

اگر فرد علاوه بر این علائم، با مشکلات روانی مانند نگرانی از آسیب زدن به خود یا دیگران یا احتمال خطر خودکشی مواجه باشد، اقدامات فوری پزشکی – روانشناسی برای فرد باید انجام شود.  

اگر علائم خستگی مزمن باوجود تغییر در عادات تغذیه‌ای، انجام ورزش، کاهش استرس، قطع مصرف دارو پس از دو هفته همچنان ادامه داشته باشد، بیمار باید حتماً به پزشک مراجعه کند، چراکه این علائم می‌توانند نشانه‌ای از علائم اولیه یک بیماری باشند.

مشکلات و بیماری‌هایی که منجر به بروز خستگی مداوم می‌شوند:

فردی که از سندرم خستگی مزمن (CFS) رنج می‌برد، می‌تواند به‌منظور کاهش علائم و بهبود سطح انرژی و سلامت کلی بدن، اقداماتی را انجام دهد:

 

مترجم: معصومه سوهانی

No tags for this post.
خروج از نسخه موبایل