کودکانی که قربانی ایدز شده اند

در شرایطی که اکنون بسیاری از کودکان یتیم و بی سرپرست، زندگی سختی را تجربه می کنند، کودکان مبتلا به HIV نیز وجود دارند که علاوه بر بیماری، درد یتیمی را نیز یدک می کشند؛ کودکانی که علاوه بر بیماری در آینده ای نزدیک با مشکلات اجتماعی و روحی و روانی بیشماری دست به گریبان خواهند شد.

در تقویم جهانی، هفتم می، روز یتیمان ایدز نامگذاری شده است؛ روزی که دولت ‌ها و جامعه مدنی و مردم سراسر جهان را ملزم می کند تا حمایت های مالی و معنوی از کودکان مبتلا یا متاثر از ایدز داشته باشند.

طبق اعلام سازمان بهداشت جهانی «یتیم ایدز» کودک زیر ۱۵ سالی محسوب می شود که مادرش را بر اثر بیماری ایدز از دست داده باشد. کودکانی که اکثر قریب به اتفاق آنها از راه « مادر به کودک»، مبتلا به HIV شده اند.

دکتر مسعود مردانی، متخصص بیماری های عفونی و گرمسیری در این خصوص به سیناپرس گفت: یکی از راه های انتقال بیماری HIV  مثبت به کودک، انتقال بیماریی از طریق مادر آلوده به کودک است. مادر از سه طریق ( در زمان حاملگی، در هنگام زایمان و هنگام شیردهی) می تواند بیماری را به کودک انتقال دهد.

این عضو کمیته کشوری ایدز وزارت بهداشت افزود: اغلب مادران این کودکان زنانی هستند که در دوران بارداری شان از وضعیت ابتلای خود به بیماری HIV خبر نداشته اند؛ زنانی که پس از متارکه، روابط جنسی متعدد و پر خطری را تجربه کرده اند که خواسته یا ناخواسته مبتلا به این بیماری شده اند. اغلب این افراد در دوران حاملگی یا زایمان با انجام یک آزمایش سلده متوجه انتقال بیماری خودشان به فرزندشان می شوند.

این عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی اظهارداشت: اکنون سازمان بهداشت جهانی برای پیشگیری از این مساله تاکید فراوان دارد که زنان پیش از بارداری حتما اقدام به انجام آزمایش HIV کنند. اگر احیانا مادر بدون کوچکترین علامتی تست HIV مثبت باشد، بلافاصله تجویز داروهای ضد ایدز برای او آغاز می شود. این مساله باعث می شود در دوران حاملگی یا هنگام زایمان یا حین زایمان بیماری از مادر به کودک انتقال پیدا نکند.

وی تصریح کرد: امروزه اهمیت این موضوع باعث شده تا مراکز تخصصی زایمان  زنان باردار زندانی و زنانی که بیش از یک شریک جنسی داشته یا معتاد تزریقی بوده اند را تحت آزمایش HIV و هپاتیت B و C قرار دهند تا در صورت مشاهده هریک از این بیماری ها از ایجاد کودک مبتلا جلوگیری شود.

وی خاطرنشان کرد:  کودکی مبتلا به HIV ممکن است سال ها تظاهرات بالینی نداشته باشد و مانند انسان های معمولی پس از انجام آزمایش متوجه بیماری خود شوند؛ این گروه از کودکان می توانند باعث انتقال این بیماری به سایر افراد باشند.

وی به عمر مفید این کودکان اشاره کرد و اظهارداشت: اگر چنانچه بیماری این کودکان زود تشخیص داده و درمان شود آنها نیز می توانند مانند افراد عادی جامعه عمر طبیعی داشته باشند.

وی تصریح کرد: خوشبختانه اکنون ایران در زمینه پیشگیری از ابتلای کودکان به HIV نسبت به کشورهای پیشرو از جایگاه مطلوبی برخوردار است؛ سال گذشته توانسته ایم از حدود 130 زن باردار مبتلا به HIV مثبت( به غیر از یک مورد) با استفاده از روش های درمانی از انتقال این بیماری به کودک پیشگیری کنیم. کسب چنین دستاورد و موفقیتی باعث تقدیر سازمان بهداشت جهانی از ایران شد.

گزارش: فرزانه صدقی

No tags for this post.

نوشته های مشابه

یک دیدگاه

  1. واقعا ناراحت کننده هست.وامید که درمانی برای همه اینها کشف بشه و حق زندگی کردن رو پیدا کنن

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا