نماد سایت خبرگزاری سیناپرس

کشف فسیل یخ زده سگ 12 هزار ساله

در پی کشف بقایای فسیل یخزده یک سگ که آزمایش های تعیین قدمت نشان می دهد در حدود 12 هزار و 450 سال پیش زندگی می کرده ، دانشمندان اقدام به انجام آزمایش های مختلف و کالبد شکافی این فسیل منحصر به فرد پرداختند . مطالعات اولیه نشان می دهد که این سگ در حدود سه ماه سن داشته و جنسیت آن نیز مونث است . بر اساس شواهد موجود ، دانشمندان اعلام کردند که احتمالا این حیوان بر اثر رانش زمین کشته شده و جسد وی در بین لایه های یخ زده زمین محفوظ مانده است . وجود دو تکه از چوب های ترکه مانند در شکم این حیوان  نشان می دهد که وی در زمان حادثه تلاش کرده بود با دهان خود شاخه های درختان نزدیک به خود را گرفته و از سقوط فرار کند .

لازم به توضیح است که بخش های مختلف بدن این سگ از جمله پوست و خز ، استخوان ها و اندام های داخلی ، کاملا سالم باقی مانده اند که این موضوع سبب شده است تا دانشمندان قادر به استخراج اطلاعات مناسبی از این جسد 12 هزار و 450 ساله باشند .

بر اساس گزارش های منتشر شده ، این مومیائی توسط گروهی از کاوشگران کشف شد که در منطقه ای که پیش از این گزارش مشاهده استخوان و ابزارهای سنگی انسان های باستانی در آن اعلام شده بود ، در جستجوی بقایای فسیل ماموت و عاج های قیمتی این جانور منقرض شده بودند . این تیم کاووشگر در حین بررسی های خود ، در لایه های یخ زده زیرین زمین با این جسد این سگ برخورد کردند .  

در همین زمینه داریما گارمائوا Darima Garmaeva از پژوهشگرانی که وظیفه بررسی این مومیائی یخزده را بر عهده دارند ، اطلاعاتی را در رابطه با روند تحقیقات انجام شده ، اعلام کرد . وی در مورد این فرضیه که آیا این سگ می تواند از نخستین نمونه های اهلی شده این جانور محسوب شود یا نه ، به  خبرنگار The Siberian Times  گفت : " وظیفه ما حفاظت و برآورد مطالعاتی از بقایای حیوانات باستانی در سطح کلان و خرد است . آن چه در رابطه با این نمونه دارای اهمیت فراوان است ، توجه به این موضوع است که لاشه این حیوان به طور کامل حفظ شده و این موضوع منحصر به فرد بوده و هیچ نمونه مشابهی در سراسر جهان با این شرایط گزارش نشده است . در این جسد فرایند تجزیه بافت ها و اندام که معمولا پس از مرگ جانداران رخ می دهد ، اتفاق نیفتاده و این موضوع ارزش مطالعاتی نمونه فوق را بالا می برد . "

لازم به توضیح است که بر اساس برنامه ریزی های انجام شده ، قرار است تیمی از پژوهشگرانی که وظیفه بررسی این مومیائی را بر عهده دارند با همراهی گروهی از باستان شناسان در تابستان امسال به منطقه ای که فسیل این سگ در آن کشف شده است اعزام شده و این منطقه را در جستجوی انسانی که احتمال دارد صاحب این سگ باستانی باشد ، مورد کاووش قرار دهند .

منبع

No tags for this post.
خروج از نسخه موبایل