نماد سایت خبرگزاری سیناپرس

دوران پساکرونا را نیز شوخی نگیریم

در سطح جهان، همه مشتاقانه منتظر هستند که قرنطینه ناشی از کرونا تمام شود تا بتوانند به روال معمول زندگی خود بازگردند. خیلی از این افراد برنامه‌هایی برای این زمان طرح کردند و منتظر هستند تا با رفع محدودیت‌ها، آن‌ها را به انجام رسانند؛ اما شما باید بدانید که بسیاری از این کارها در اولویت نخواهند بود.

برخی کشورها طی روزهای گذشته قرنطینه یا اعمال محدودیت‌های اجتماعی خود را تمدید کرده‌اند. ازآن‌جهت که قرنطینه یا محدودیت‌های سفت‌وسخت و فاصله‌گذاری اجتماعی برای کنترل گسترش و شیوع بیماری کووید 19 بسیار مهم است اما زندگی عادی افراد را تحت تأثیر قرار داده است. درعین‌حال کشورهایی هم هستند که برای رفع این محدودیت‌ها و خاتمه دادن به قرنطینه، برنامه‌ریزی کرده و وارد عمل شده‌اند.

در خانه ماندن و محدودیت‌ها باعث شده تا مردم بی‌قرار شوند به همین جهت مشتاقانه منتظر رفع محدودیت‌ها هستند تا دوباره به روال عادی زندگی خود بازگردند. برخی افراد حتی فهرستی از فعالیت‌ها یا کارهایی مانند مهمانی رفتن، مسافرت و برگزاری جشن که باید پس از خاتمه قرنطینه یا رفع محدودیت‌ها انجام دهند، تهیه‌کرده‌اند اما باید بدانند که این کار ایده خوبی نخواهد بود و در حال حاضر انجام چنین کارهایی مجاز نیست.

به گفته تدروس ادهانوم (Tedros Adhanom Ghebreyesus) دبیر کل سازمان بهداشت جهانی رفع محدودیت‌ها یا قرنطینه باید در یک مرحله انجام شود. او در یک سخنرانی مجازی وزیران بهداشت گروه 20 از ژنو، اظهار داشت که رفع محدودیت‌ها یا قرنطینه برای بیماری کووید 19 به معنی پایان شیوع و همه‌گیری این بیماری نیست. درواقع این مرحله فقط آغاز مرحله بعدی است.

او در ادامه تأکید کرد، در مرحله بعدی ضروری است كه كشورها به مردم خود آموزش دهند تا نکات لازم را جهت جلوگیری از درگیر شدن با بیماری انجام داده و در برابر هرگونه تجدید فعالیت به‌سرعت واکنش نشان دهند.

کارهایی که اگر محدودیت‌ها و قرنطینه رفع شود، نباید انجام داد:

در خانه ماندن و محدودیت‌ها باعث شده تا مردم بی‌قرار شوند به همین جهت مشتاقانه منتظر رفع محدودیت‌ها هستند تا دوباره به روال عادی زندگی خود بازگردند. برخی افراد حتی فهرستی از فعالیت‌ها یا کارهایی مانند مهمانی رفتن، مسافرت و برگزاری جشن که باید پس از خاتمه قرنطینه یا رفع محدودیت‌ها انجام دهند، تهیه‌کرده‌اند اما باید بدانند که این کار ایده خوبی نخواهد بود و در حال حاضر انجام چنین کارهایی مجاز نیست.

به‌طورکلی اطلاعات موجود درباره ویروس کرونای جدید محدود است و امکان دارد که این ویروس اثری طولانی‌تر داشته باشد یا حتی مشکلات ناشناخته ایجاد کند. خطرات زیادی در پی رفع محدودیت‌ها در کمین است؛ بنابراین کارشناسان فهرستی از فعالیت‌هایی که پس رفع محدودیت‌ها نباید انجام داده شوند را در اختیار ما قراردادند.

خودداری از برگزاری مهمانی

ما می‌دانیم به دلیل محدودیت‌هایی که تاکنون ایجادشده بود، افراد برای دیدار یکدیگر و صرف زمانی برای باهم بودن هیجان‌زده هستند؛ اما باید گفت که مهمانی دادن به‌ویژه در تعداد بالا اصلاً توصیه نمی‌شود چراکه تعداد زیادی از افراد در فضایی بسته در کنار هم خواهند بود که ممکن است انتقال بیماری به‌شدت افزایش پیدا کند. فراموش نکنید که بیماری کووید 19 یک بیماری به‌شدت مسری است.

شستن دست‌های خود را متوقف نکنید

پس از رفع محدودیت‌ها هم باید به رعایت بهداشت ادامه داد. بازهم افراد باید مرتب دستان خود را با آب و صابون و به مدت 20 ثانیه بشویند. رفع محدودیت‌ها به معنای پایان یافتن فعالیت ویروس کرونا و شیوع بیماری کووید 19 نیست.

البته باید گفت که رعایت بهداشت و شستن دقیق دست‌ها عادت خوبی است که حتی پس از تمام شدن این بیماری همه‌گیر باید ادامه پیدا کند. این مسئله می‌تواند به حداقل رساندن خطر ابتلا به بیماری‌های همه‌گیر دیگر در آینده نیز کمک کند.

پرهیز از ملاقات با سالمندان فامیل

پس از رفع محدودیت‌ها و پایان یافتن قرنطینه، بلافاصله از سالمندان و بزرگان فامیل دیدن نکنید. باید فاصله ایمنی در هنگام ارتباط با آن‌ها حفظ شود تا سلامتی‌شان به خطر نیافتد. هنوز حفظ فاصله مناسب بهترین راه برای ایمن نگه‌داشتن آن‌ها از این بیماری است.

خودداری از برنامه‌ریزی جهت مسافرت

پس از اجرای رفع محدودیت‌ها برای مسافرت رفتن برنامه‌ریزی نکنید. به یاد داشته باشید که همین نقل و انتقالات و همین مسافرت‌ها باعث گسترش بیش‌ازحد بیماری کووید 19 شد. فراموش نکنید اگر به سفر بروید و در آنجا مبتلا شوید، باید همان‌جا قرنطینه شوید که به نظر سخت‌تر است.

ماسک‌های خود را دور نریزید

ماسک‌های خود را حتی پس از پایان شیوع این بیماری نگه‌دارید. ممکن است در آینده یک بیماری کشنده دیگر که نیاز به ماسک دارد، شیوع پیدا کند.

مترجم: فاطمه کردی

No tags for this post.
خروج از نسخه موبایل