منفی شدن قیمت نفت به چه معناست؟

برای اولین بار قیمت نفت ایالات متحده آمریکا روز دوشنبه تقریبا به منفی 40 دلار رسید، البته نزدیک به دو ماه پیش بسیاری از تحلیلگران بازار انرژی چنین موضوعی را پیش‌بینی کرده بودند که علت آن، کاهش تقاضا به علت شیوع کرونا بود. با وجود پیش‌بینی سقوط قیمت نفت، کمتر کارشناسی تصور می‌کرد که قیمت نفت آمریکا، وست تگزاس به کمتر از صفر دلار برسد و منفی شود.

شیوع کرونا تقاضا برای نفت را کاهش داد

با شیوع کرونا، بسیاری از مردم در سراسر جهان قرنطینه و خانه نشین شدند که این موضوع تقاضا برای بسیاری از سوخت‌ها مانند بنزین و گازوئیل را کاهش داد. ماه گذشته میلادی میزان تقاضای روزانه برای نفت کاهشی 29 میلیون بشکه‌ای را تجربه کرد که نشان از کاهش 30 درصدی فروش نسبت به سال گذشته میلادی داشت. این کاهش فروش باعث شد تولیدکنندگان بزرگ تصمیم به کاهش تولید روزانه خود از ماه آینده میلادی بگیرند، این کشورها تولید روزانه خود را 10 تا 15 میلیون بشکه یا 15 درصد کاهش می‌دهند.

برای اولین بار در تاریخ روز دوشنبه قیمت نفت منفی شد

با وجود این توافق تاریخی، سقوط قیمت نفت متوقف نشد. روز دوشنبه قراردادهای آتی برای تحویل نفت خام آمریکا در ماه آینده میلادی به پایین‌ترین نرخ خود در تاریخ یعنی نزدیک به منفی 40 دلار رسید. قراردادهای نفتی برای تحویل در ماه‌های ژوئن و ژوئیه نیز کاهش قیمت را تجربه کرد، اما به منفی نرسید.

زمانی که قیمت نفت منفی می‌شود، یعنی برای تولیدکننده ارزش مالی ندارد و در حقیقت برخی تولیدکنندگان به مردم پول می‌دهند تا نفت را تحویل بگیرند. با این وجود اگر تولید‌کننده‌ای تصمیم به توقف تولید بگیرد، مدتی طول می‌کشد تا تولید کاملا متوقف شود. علاوه بر این به علت پیچیدگی‌های فرایند تولید و همچنین هزینه‌های بالای توقف، برخی تولیدکنندگان حاضر به تحویل رایگان نفت یا حتی پرداخت پول به خریداران هستند.

قیمت منفی نفت به چه معناست؟

زمانی که نفت از زمین استخراج می‌شود، باید آن را ذخیره و حمل کرد که این اقدامات نیاز به هزینه دارد. این هزینه‌ در برخی مناطق مانند مرکز ایالات متحده آمریکا می‌تواند بالاتر از کشور دیگری مانند عربستان سعودی باشد و به همین علت قیمت نفت اوپک یا ایران منفی نشده و همچنان بالای صفر دلار معامله می‌شود. زمانی که قیمت نفت سقوط می‌کند، تولیدکنندگان ممکن است با فروش نفت ضرر کنند، در حقیقت آن‌ها نمی‌توانند هزینه‌های تولید را تامین کنند. در مواقعی که وضعیت بازار بسیار نامناسب باشد، آن‌ها قادر به فروش نفت نخواهند بود.

زمانی که تقاضا کاهش شدیدی داشته باشد، ذخایر نفتی پر می‌شود و تولیدکننده نمی‌تواند نفت را جایی ذخیره کند. این موضوع هم اکنون در اوکلاهما، جایی که نفت وست تگزاس تحویل داده می‌شود اتفاق افتاده. خریداران در این مدت نفت ارزان قیمت را خریداری و ذخیره می‌کردند، اما حالا مخازن پر شده و آن‌ها دیگر امکان چنین کاری را ندارد و به همین علت، دیگر خریداری برای نفت وست تگزاس وجود ندارد و قیمت آن منفی شده است.

با توجه به این موضوع که تولیدکننده و همچنین برخی خریداران محلی امکان ذخیره نفت را ندارند، به افراد دیگر پول می‌دهند تا نفت را تحویل بگیرند. در حقیقت روز دوشنبه بازرگانان حاضر به پرداخت مبلغ 38 دلار به ازای هر بشکه به خریداران برای تحویل نفت شدند. با این وجود قراردادهای آینده دوباره قیمت نفت را مثبت می‌کنند. قیمت نفت برای تحویل در ماه‌های ژوئن و ژوئیه به ترتیب برابر با 21 و 27 دلار است و انتظار می‌رود با کاهش بحران، قیمت طلای سیاه در ماه‌های آینده دوباره افزایش پیدا کند.

منبع:دیجیاتو

 

 

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا