نماد سایت خبرگزاری سیناپرس

روشی نوین برای مطالعه نحوه تکامل ویروس کووید-19

محققانی از آژانس ملی علوم استرالیا، CSIRO، راهکاری جدید را برای تجزیه و تحلیل کدهای ژنتیکی و روش کار ویروس کرونای جدید یا SARS-CoV-2 که عامل بیماری کووید-19 است، نشان داده‌اند. این کشف به محققان دنیا کمک می‌کند تا به شکل بهتری به نحوه تکامل گونه‌های جدید این ویروس پی ببرند و خوشه‌های جدید این ویروس را تشخیص دهند.

بر اساس اشاره محققان فوق، آنالیز داده‌های منتشر شده از توالی ژنومی این ویروس جدید، به درک ما از این بیماری پیچیده سرعت می‌بخشد.

در این تحقیق، پژوهشگران، یک پلتفرم مصورسازی نوین را توسعه داده‌اند که بر مبنای الگوریتم‌های بیوانفورماتیکی استفاده شده برای تجزیه و تحلیل ژنوم انسانی ساخته شده است و می‌تواند با دقت بالا، تفاوت‌های موجود بین هزاران توالی ژنتیکی ثبت شده از ویروس SARS-CoV-2 را مشخص نماید.

دکتر لری مارشال، مدیر اجرایی CSIRO در این خصوص می‌گوید: «دانستن کد ژنتیکی ویروس فوق، امری بسیار حیاتی است. درواقع، هرچه ما بیشتر در مورد این ویروس بدانیم، می‌توانیم برای مبارزه با آن مسلح‌تر شویم».

به گفته این دانشمند، «آنالیز بسیار پیچیده توالی ژنومی ویروس SARS-CoV-2 تاکنون به ما کمک کرده است که بتوانیم گونه‌های مناسب از این ویروس را برای آزمایش واکسن‌های در حال ساخت در مرکز آمادگی برای بیماری‌ها واقع در جیلانگ استرالیا شناسایی کنیم».

مدیر تیم بیوانفورماتیک CSIRO، دکتر دنیس باوئر نیز می‌گوید: «از آن جایی که این ویروس به طور مرتب تغییر و تکامل پیدا می‌کند، شناختن نقشه راه تکامل آن بسیار بااهمیت است. چراکه این نقشه راه، اطلاعات زیادی درباره نحوه رفتار ویروس فوق و مشکلات ایجادشده توسط آن به ما می‌دهد».

این محقق معتقد است: «هم اکنون توالی‌های ژنی بسیار متعددی از ژنوم این ویروس در سرتاسر دنیا جمع آوری شده است. تعیین فاصله تکاملی بین این گونه‌های مختلف ویروس و مصورسازی داده‌های آن‌ها، به دانشمندان کمک می‌کند تا به شناخت بهتر آن‌ها بپردازند. برای مثال این که هر یک از این گونه‌ها از کجا آمده‌اند و چگونه به تکامل ادامه می‌دهند».

نتایج این تحقیق جالب توجه که می‌تواند تاثیرات زیادی در شناخت بهتر ویروس کرونای جدید یا SARS-CoV-2 و کمک به فرایند ساخت واکسن و دارو داشته باشد، در نشریه معتبر Transboundary and Emerging Diseases منتشر شده‌اند.

مترجم: محمدرضا دلفیه

No tags for this post.
خروج از نسخه موبایل