نماد سایت خبرگزاری سیناپرس

خلق رویکردی متفاوت برای کسب و کارهای فناورانه

از عصر صنعت (انقلاب صنعتی) به عصر اطلاعات منتقل شده ایم. در طول عصر صنعت،  شرکت هایی با مجموع سرمایه ی زیاد دارای نیرویی بالقوه برای به کار گیری ابزار فناورانه گران قیمت بودند تا به مزیت رقابتی دست یابند. کسب و کارهای کوچک در این زمینه  دارای نیروی بالقوه کمتر بودند زیرا آنها توانایی مالی خرید ابزارهای فناورانه تولیدی یا پردازنده گران قیمت را نداشتند.

ولی پیشرفت در زمینه فناوری محیط اقتصادی جدیدی خلق کرد که وابسته به اطلاعات بود و به همین دلیل این عصر را «عصر اطلاعات» می نامیم. عصر اطلاعات محیط کاری متفاوتی را فراهم کرد و این مساله به کسب و کارهای کوچک کمک کرد بتوانند در بازارهای به شدت رقابتی به جایگاهی برسند.

فناوری بدنه ای از دانش است که در خدمت خلق ابزار، پردازش امور و استخراج مواد به کار می رود. مفهوم اصطلاح «فناوری»  بسیار گسترده است و هر فرد دارای درک شخصی از معنی فناوری است. از فناوری برای انجام وظایفی گوناگون در زندگی روزمره خود استفاده می کنیم، به طور خلاصه می توانیم فناوری را در قالب محصولات، فرآیندها یا سازمان ها توصیف کنیم.

همچنین فناوری به عنوان کاربرد علم برای حل یک مشکل تلقی می شود. ولی لازم است بدانید فناوری و علم موضوعاتی مختلف هستند که برای انجام وظیفه ای خاص یا حل مشکلی ویژه دست به دست هم می دهند.

فناوری را تقریبا در تمام فعالیت های زندگیمان به کار می بریم. از فناوری در کار استفاده می کنیم؛ از آن برای استخراج مواد استفاده می کنیم؛ از فناوری برای برقراری ارتباط، حمل  و نقل، یادگیری، تولید، خلق مصنوعات، امنیت داده ها، رشد کسب و کارها و بسیاری موارد دیگر استفاده می کنیم. فناوری دانش انسانی است که شامل ابزارها، مواد و سامانه ها شده و به ایجاد مصنوعات و محصولات منتج می شود.

بسیاری از کسب و کارها از فناوری استفاده می کنند تا در صف رقابت باقی بمانند، آنها با استفاده از فناوری محصولات و خدمات جدید خلق می کنند.

با توجه به این تعاریف و از آنجاکه، در سال های اخیر به خصوص در سال 98، سال پر از اتفاقی را پشت سر گذاشتیم. می توان گفت این اتفاقات تاثیرات زیادی بر اقتصاد و شرایط کسب و کار ایران گذاشته است.

در این مقطع زمانی یکی از بزرگترین و مهمترین اتفاقی که این روزها با آن روبرو هستیم، پاندمی کرونا در جهان هست که طبیعتا تاثیرات زیادی بر اقتصاد جهانی و اقتصاد ایران داشته و رویکردی متفاوت را برای کسب و کارهای فناورانه خلق کرده است.

شاید در این برهه از زمان کسب و کارهای فناورانه با کمترین آسیب در بحران اقتصادی مواجه بوده اند و حتی در برخی از موارد رشد چشمگیر نیز داشته اند. این مهم کسب و کارهای سنتی را که تا کنون خود را از رویکرد فناورانه به دور نگه داشته اند دچار چالش و بحران جدی کرده است.

در این شرایط که برخی از کسب و کارها دچار معضل شده اند توصیه مَی شود ادغام، اتحاد استراتژیک و تسهیم برند در کسب و کارهای کوچک و متوسط صورت پذیرد و شرکت های بزرگ به عنوان مسولیت احتماعی نقش بارزتری را در صنعت ایجاد کنند.

این روزها رهبری امیدبخش جهت کسب و کارها به ویژه استارت آپ ها بسیار مشهود است و لازم است شرکت های بزرگ و فناورانه در شرایط کرونا و پساکرونا بازیگران موثر این عرصه باشند و نسبت به انتقال تجربیات اثربخش کمک کنند.

چالش های ناشی از زنجیره تامین به ویژه تامین مواد اولیه، لجستیک، بازاریابی و فروش و نگهداشت برند باید با برنامه ریزی درست، دقیق و بهینه بهبود یابد.

براساس زیرساخت های ایجاد شده از ظرفیت های دانش و توانمندی های داخلی، فرصت مغتنمی است که کسب و کارهای فناورانه نیازهای بازارهای داخلی را مورد توجه قرار دهند و منجر به جهش تولید در کلیه بخش ها شوند.

*زهرا بختیاری-کارآفرین و مدیر ارتباطات و فناوری منطقه ویژه اقتصادی جهرم

No tags for this post.
خروج از نسخه موبایل