نماد سایت خبرگزاری سیناپرس

شکستگی لگن چگونه درمان می شود؟

اخیرا برادرم به دلیل تصادف شدید رانندگی در سن شصت و دو سالگی از ناحیه لگن دچار شکستگی شده است. پزشک متخصص او استفاده کلی از پروتز را برای جراحی پیشنهاد داده است. چه زمانی استفاده از پروتز گزینه ای مناسب برای جراحی است؟

از مهمترین انواع شکستگی لگن می توان به شکستگی مفصل ران، شکستگی استابولوم ( یک سطح مقعر در استخوان لگن است که سر استخوان ران در این ناحیه با لگن مفصل می‌ شود)، شکستگی حلقه لگنی و شکستگی سر استخوان ران اشاره کرد.

سن بالا، جنسیت، بیماری های مزمن، مشکلات تغذیه ای،مصرف داروهای خاص، عدم فعالیت های بدنی، استفاده از تنباکو و مشروبات الکلی از مهمترین عوامل خطر شکستگی لگن به شمار می روند.

شکستگی لگن در افراد مسن شایع تر است و در جوان ها این نوع از شکستگی به آسانی رخ نمی دهد. معمولا شکستگی لگن در جوان ها و درسنین پایین تر با ضربات شدید( همانند تصادف) به وجود می آید.

یکی از علایم شکستگی لگن این است که فرد هنگام زمین خوردن دیگر قادر به حرکت نیست و درد شدیدی در ناحیه جلوی ران و کشاله ران احساس می کند. از دیگر علایم شکستگی لگن این است که فرد نمی تواند سنگینی خود را به طرف دیگر بدنش که آسیب ندیده است، بیندازید. همچنین در اطراف ناحیه شکسته سفتی، کبودی و ورم مشاهده می شود. پای صدمه دیده نیز معمولا کوتاه و به خارج از بدن متمایل می شود.

ترمیم با فلز سخت، جایگیزینی جزئی مفصل ران و جایگزینی کلی مفصل ران از جمله عمل های جراحی هستند که امروزه برای درمان شکستگی لگن مورد استفاده قرار می گیرد.

در عمل جراحی ترمیم با فلز سخت، متخصص و جراح پیچ فلزی را در استخوان وارد کرده تا به وسیله آن استخوان های شکسته را به همدیگر پیچ دهد. پیچ تا زمان جوش خوردگی کامل در بدن فرد آسیب دیده باقی خواهد ماند.

در عمل جراحی جایگزینی جزئی مفصل ران نیز اگر انتهای استخوان شکسته به درستی روی هم قرار نگیرد یا استخوان تخریب شده باشد جراح و متخصص مجبور می شوند تا سر و گردن استخوان ران را برداشته و به جای آن از پروتز فلزی استفاده کنند.

در عمل جایگزینی کلی مفصل ران نیز برای جایگزینی قسمت بالای ران در استخوان لگن خاصره از مواد مصنوعی به نام پروتز استفاده می شود. اگر بنا بر دلایلی مفصل ران تخریب شده باشد استفاده از پروتز یک گزینه مناسب است. اگر فردی که دچار شکستگی لگن شده است در سن بالایی باشد امکان بهبود استخوان لگن کمتر خواهد بود و این موضوع باعث می شود که متخصص تعویض کلی یا جزئی مفصل ران را به شخص توصیه کند.

گاهی فشارهای وارد آمده به لگن خاصره باعث می شود که فرد سنگینی بسیار را تحمل کرده و زانوها نیز مجبور به تحمل این وزن سنگین می شوند. در چنین شرایطی ممکن است که مفصل های زانو هم درگیر شوند.

*دکتر شهرام فیروز مرنی، فوق تخصص درد و ستون فقرات

No tags for this post.
خروج از نسخه موبایل