نماد سایت خبرگزاری سیناپرس

کودک همسری تنها به دلیل وام ازدواج افزایش پیدا نکرده است

محمد وحدتی نایب رییس کمیسیون اجتماعی مجلس شورای اسلامی در گفت وگو با سیناپرس گفت:اگر چه میزان کودک همسری در کشور نسبت به گذشته افزایش پیدا کرده  اما تنها به دلیل افزایش وام ازدواج نبوده و عوامل مختلفی در این مسأله نقش داشته است. برخی از افزایش تسهیلات ازدواج سواستفاده می کنند و به بهانه دریافت وام به چنین پدیده های نافرجامی دامن می زنند.

 

نماینده مردم بستان آباد آذربایجان شرقی در مجلس دهم ادامه داد:کسی نمی تواند مدعی شود به دلیل افزایش میزان وام ازدواج کودک همسری در کشور افزایش پیدا کرده است. بدون شک چنین ادعایی غیر کارشناسی و غیرعلمی است.به همین دلیل باید تحقیقات علمی در این زمینه صورت بگیرد که ریشه های افزایش کودک همسری در کشور چه مسایلی بوده است.

 

عضو فراکسیون مستقلین ولایی مجلس تصریح کرد: در شرایط کنونی مردم با چالش های معیشتی متعددی مواجه هستند و می توان یکی از ریشه های افزایش کودک همسری را در مسائل اقتصادی جست جو کرد.

از سوی دیگر هنوز در برخی مناطق محروم کشور نگاه صحیحی به مقوله ازدواج صورت نمی گیرد و به همین دلیل ریشه های فرهنگی نیز در این پدیده نقش ایفا می کند.به همین دلیل  نباید افزایش میزان وام ازدواج که در بین  جوانان و خانواده ها انگیزه ایجاد کرده  تحت تأثیر پدیده کودک همسری قرار بگیرد و کلیت کار زیر سوال برود.

عضو کمیسیون اجتماعی خاصر نشان کرد:دولت و مجلس به دنبال این هستند که امکان سو استفاده از افزایش میزان وام ازدواج که به شکل های مختلف خود را نشان داده را بگیرند و به همین دلیل به دنبال راهکارهایی هستیم که وام ازدواج با کمترین مشکل به دست جوانان و خانواده ها برسد.

تاکنون نیز بحث های مفصلی در کمیسیون اجتماعی مجلس پیرامون این موضوع مطرح شده است و کارشناسان مختلف دیدگاه های خود را در این زمینه ارائه کرده اند.

وحدتی در پایان  متذکر شد:ما در مجلس به دنبال راهکارهایی هستیم که با کسانی که به دنبال سواستفاده از وام ازدواج هستند و یا ماهیت آن را با مخاطره مواجه کرده اند برخورد صورت بگیرد. به همین دلیل نیز پس از پایان بحران کرونا و تشکیل جلسات مجلس این موضوع به صورت جدی در دستور کار کمیسیون اجتماعی و مجلس شورای اسلامی قرار خواهد گرفت.

گفتگو:محسن انصاری

No tags for this post.
خروج از نسخه موبایل