عوامل موثر در پذیرش واکسن آنفولانزا

تحقیقی که توسط دانشگاه جورجیا انجام شد نشان داده است که راهکار مناسب برای متقاعد کردن افراد برای دریافت واکسیناسیون آنفولانزای سالانه بسیار فراتر از پیام های هوشمندانه و اطلاعیه های خدمات عمومی است.این تحقیق که به راهبری گلن نواک انجام گرفت به تشریح موانع و محرک های دخیل در تصمیم گیری های مردم منبی بر دریافت واکسن آنفولانزا، می پردازد.

نواک می گوید: «یکی از یافته های بسیار مهم این تحقیق این است که تجربه شخصی افرادی که سالیانه این واکسیناسون را انجام می دهند و کسانی که دریافت کننده این واکسن نیستند در این تصمیم گیری بسیار مهم تلقی می شود. من فکر می کنم بسیار مهم است که به خاطر داشته باشیم که غلبه بر تجربیات شخصی افراد بسیار سخت است. در بسیاری از مواقع باور بر این است که می توان با آموزش دادن یا متقاعد کردن افراد، آن ها را به انجام واکسیناسیون ترغیب کرد اما همیشه این چنین نیست. گاهی برای ایجاد این نوع تمایلات در افراد نیازمند تولیدات بهتر یا تجربیات شخصی جدید و متفاوت تری هستیم.»

بر اساس نظر سنجی بهداشت ملی در سال 2013، 29.6 درصد بزرگسالان واقع در گروه سنی 18 تا 49 سال واکسن آنفولانزا را دریافت کرده اندو این عدد برای گروه سنی 50 تا 64 به 46.5 درصد و برای گروه سنی بالای 68 سال به 67.9 درصد می رسد. محققان این تحقیق می خواهند بدانند که چرا درصد انجام این واکسیناسیون ها بیش تر از این حد نشده است.

محققان برای پاسخ به این سوال به بررسی 29 تحقیق که با حمایت مرکز ملی CDC در باب عوامل مرتبط با واکسیناسون در بین سال های 2000 تا 2013 انجام گرفته بود پرداختند. سپس آنها به هفت دلیل ترغیب کننده و شش دلیل بازدارنده از انجام این واکسیناسون در بین مردم دست یافتند.

نواک در ادامه بیان کرد: «در کل این تحقیق به این نتیجه رسید که نیاز است که مردم به آنفولانزا به عنوان یک بیماری بسیار جدی نگاه کنند تا مورد واکسیناسیون قرار گیرند.» این تیم تحقیقاتی همچنین به این نتیجه رسیدند که تفاسیر نادرستی نظیر اعتقاد به این واکسیناسیون منجر به آنفولانزا می شود، هنوز هم باقی مانده و گاهی ارائه دهندگان مراقبت های بهداشتی به این تفاسیر نادرست دامن می زنند.

یکی از یافته های بسیار عجیب این تحقیق در زمینه برداشت های کارکنان مراکز مراقبتی و دیدگاه آن ها نسبت به بیماری آنفولانزا بود. نواک در این باره گفت: «برخی از کارکنان مراکز مراقبتی می دانند که ممکن است به انفلانزا مبتلا شوند اما نمی دانند که می توانند باعث انتقال آنفولانزا شوند.آن ها تنها به بیماران به چشم یک تهدید نگاه می کنند و خودشان را درنظر نمی گیرند و همین امر باعث ایجاد مانعی برای دریافت واکسن آنفولانزا توسط آنها شده است.»

منبع

 

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا