آیا استفاده از آنزیم های هضمی مجاز است؟

بیست و یک سال سن دارم و مدت 3 سال است که مشکل هلیکوباکتر دارم. 3 دوره مکمل استفاده کرده ام. آخرین دوز اچ پایلوری که همان رفابیوتین است را گرفته ام اما مشکل عمده ای که اکنون معده من دارد این است که غذا زود هضم نمی شود و غذا ساعت ها در معده ام باقی می ماند. آیا می توانم از آنزیم های هضمی استفاده کنم؟ آیا ابتلا به این باکتری خطرناک است؟

سال 1983 برای نخستین بار رابطه هلیکوباکتر پیلوری ((Helicobacter pylori با  زخم  معده، زخم اثنی عشر و ورم معده پی برده شد؛ تقریبا 80 تا 85 درصد علت زخم معده، ورم معده و زخم اثنی عشر مربوط به این باکتری گرم منفی است.

در اسید معده هیچ باکتری و ویروسی دوام نمی آورد از اینرو این باکتری نیاز به میزبان دارد. اگر میزبان از نظر سیستم ایمنی ضعیف باشد، می تواند رشد و توسعه پیدا کند. این باکتری در جدار بافت معده زندگی می کند.

این باکتری متاسفانه در جوامعی که بهداشت فردی و اجتماعی پایین است، بیشتر دیده می شود. این بیماری از طریق غذا و آب آلوده و همچنین دست های آلوده منتقل می شود. البته این باکتری از طریق جفت نیز به فرزند انتقال داده می شود.

میزان شیوع این بیماری از ابتدای قرن 21 کمتر شده اما در کشورهای در حال توسعه مانند ایران بسیار شایع تر است. اکنون شیوع این بیماری در بعضی از کشورها به 20 درصد رسیده اما در ایران هنوز شیوع آن 50 تا 60 درصد است.

در کشورهای در حال توسعه ای مانند ایران علت 3 درصد سرطان معده مربوط به ابتلا به این باکتری است بنابراین اگر زمانی فرد مبتلا به زخم معده یا زخم اثنی عشر هستند، بهتر است درمان هلیکوباکتر را آغاز کنند. حتی اگر افراد در گذشته نیز دچار زخم معده یا اثنی عشر بوده اند، باید این عامل را از بین ببرند زیرا در آینده می تواند سرطان زا باشد.

همه کسانی که نتیجه آزمایش ابتلای هلیکوباکتر آنها مثبت اعلام شده است، اگر به درستی درمان شوند، در آینده دچار هیچ مشکلی نخواهند شد. صرفا افراد با آزمایش خون، احتیاج به درمان ندارند بلکه نیاز است بیماری آنها بررسی شود.

اگر فردی علایمی دال بر زخم معده، زخم اثنی عشر و ورم معده داشته باشد باید درمانش آغاز شود. آزمایش مدفوع و آزمایش تنفسی اوره (UBT)، بهترین روش هایی هستند که درمی یابیم آیا فرد به درمان پاسخ داده است یا خیر. با کمک این آزمایش ها می توانیم میزان باکتری را بررسی کنیم.

درمان 2 هفتگی با آنتی بیوتیک از جمله روش های درمانی برای رفع این باکتری است. تقریبا 95 تا 96 درصد افراد مبتلا به این باکتری به این درمان پاسخ می دهند. در این بین جوانان به دلیل سیستم ایمنی قوی تر چندان نیاز به درمان خاصی ندارند اما اگر این افراد در هضم غذا مشکل داشته باشند می توانند (در کوتاه مدت) از آنزیم های هضمی نیز استفاده کنند.

* دکتر سید محمود اسحق حسینی، متخصص داخلی، فوق تخصص گوارش و کبد، عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی تهران

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا