کرونا تا سال ۲۰۲۲ ماندگار است

مدل سازی انجام شده با استفاده از هوش مصنوعی توسط تام اینگلسبی متخصص بیماری‌های همه گیر و مدیر مرکز امنیت سلامت دانشگاه جان هاپکینز نشان می‌دهد اگر سیاست قرنطینه عمومی در آمریکا جدی گرفته نشود و مردم تا دو هفته دیگر به سر کارهای خود بازگردند ویروس کرونا با سرعت بسیار بالایی منتشر شده و می‌تواند میلیون‌ها نفر را در آمریکا ظرف یک سال آینده به کام مرگ بفرستد.

این محقق هشدار داده که چنین رویدادی می‌تواند پیامدهای اقتصادی و اجتماعی به شدت خطرناکی برای آمریکا داشته باشد و باید سیاست قرنطینه عمومی در این کشور برای مدت طولانی‌تری ادامه یابد تا از شیوع بیشتر کرونا جلوگیری شود.

به گفته این متخصص تأثیر مثبت سیاست قرنطینه تازه بعد از سه هفته از آغاز آن مشخص می‌شود و این تجربه‌ای است که در شهرهایی مانند ووهان چین نیز رخ داده است. آمریکا هنوز هفت تا ده روز تا رسیدن به این نقطه فاصله دارد ولی در آن زمان بنا بر تصمیم دونالد ترامپ قرار است قرنطینه عمومی در این کشور پایان یابد. از همین رو ضروری است سیاست قرنطینه بین یک تا سه ماه دیگر ادامه یابد.

با رعایت این نکته تعداد مبتلایان به کرونا کاهش یافته، بیمارستان‌ها ظرفیت کافی برای پذیرش بیماران خواهند داشت و فرصت کافی برای تولید واکسن و داروی مؤثر بیماری کرونا پدید می‌آید. در غیر این صورت کرونا تا سال ۲۰۲۲ به طور گسترده در آمریکا وجود خواهد داشت و قربانیان زیادی خواهد گرفت و نظام بهداشت و درمان آمریکا نیز نمی‌تواند به میلیون‌ها مبتلا به این ویروس خدمات رسانی کند.

بررسی‌هایی که در این زمینه در امپریال کالج لندن نیز انجام شده، نشان می‌دهد اجرای سیاست حفظ فاصله اجتماعی و دوری مردم از یکدیگر باید حداقل تا ۱۸ ماه دیگر ادامه یابد تا واکسنی برای کرونا تولید شود. مدل سازی دیگری بر مبنای هوش مصنوعی در دانشگاه هاروارد که توسط مارک لیپسیچ و همکارانش انجام شده حاکیست کنار گذاشتن سیاست قرنطینه در آمریکا باعث افزایش شمار بیماران تا پاییز و زمستان شده و مهار این بیماری را تا سال ۲۰۲۲ به تعویق می‌اندازد.

تحقیقی نیز در این زمینه در دانشگاه سیدنی انجام شده که نشان می‌دهد اگر ۸۰ درصد از مردم استرالیا سیاست قرنطینه را رعایت کنند مهار ویروس کرونا حداقل چهار ماه به طول می‌انجامد، اما اگر ۹۰ درصد مردم سیاست قرنطینه را رعایت کنند این مدت به سه ماه و یک هفته کاهش می‌یابد. البته این امر به معنای ریشه کنی کامل کرونا نیست. یکی از یافته‌های بسیار نگران کننده این طرح آن است که اگر کمتر از ۷۰ درصد از جمعیت استرالیا سیاست‌های قرنطینه را رعایت کنند مهار ویروس کرونا غیرممکن خواهد شد.

منبع:مهر

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا