تولید انرژی از تبخیر

به گزارش مهر، چندین سال است که محققان به دنبال تامین انرژی از راه های مختلف هستند. یکی از این راه حل ها را می توان در تامین انرژی از طریق تبخیر دانست. محققان دانشگاه کلمبیا موفق به کشف منبعی از انرژی تجدیدپذیر شده اند که می تواند همانند چرخه طبیعی تبخیر آب عمل کند.

در سال گذشته میلادی، «ازگور ساهین»، استادیار علوم زیست شناسی و فیزیک دانشگاه کلمبیا در تحقیقات خود دریافت، زمانی که هاگ های میکروبی در نتیجه تغییرات منقبض یا منبسط می شوند، این تغییرات رطوبتی می تواند برای جابه جایی یا حرکت دادن اجسام قابل استفاده باشد.

این تحقیقات نشان داد، هاگ ها از انرژی مضاعفی برای تکان دادن اجسام برخوردارند. سپس ساهین و تیم تحقیقاتی اش به این نتیجه رسیدند که تبخیر می تواند از سایر نیروها مانند باد یا موج نیز قوی تر باشد.

در مرحله بعدی، محققان از نیروی انبساط هاگ ها برای تامین نیروی مورد نیاز ماشین های کوچک استفاده کردند. برای دست یافتن به انرژی مضاعف از این طریق، محققان دستگاهی را ساختند که آن را «محرک تبخیری» نامیدند و با اتصال به یک ژنراتور توانست نیروی لازم برای روشن شدن یک چراغ را تامین کند.

همانطور که گفته شد، این دستگاه عبارت است از یک پیستون شناور که قادر به تامین انرژی یک چراغ کوچک است و موتور تبخیری دوم نیز «آسیاب رطوبتی» نام دارد که توانایی لازم برای حرکت و چرخیدن یک خودروی کوچک را برخوردار است. نیرویی که این دو موتور را حرکت می دهد از تبخیر هاگ های باکتریایی تامین می شود.

از این فناوری برای ساخت یک موتور توربین چرخ مانند نیز استفاده شد که انرژی مکانیکی ذخیره شده را برای به حرکت درآوردن یک خودروی کوچک به کار گرفت. محققان معتقدند این فناوری در آینده می تواند به تامین انرژی دستگاه های بزرگتر نیز بپردازد.