هرگاه از میزان آلایندگی خودروها صحبت میشود، بیشتر توجهات به میزان گازهای مضر و ذرات آلاینده خروجی از اگزوز خودروهای مجهز به پیشرانه احتراق داخلی معطوف میشود، به همین دلیل درحالحاضر شاهد تغییر جهت صنعت خودروسازی به سوی استقبال از خودروهای الکتریکی هستیم.
حال وقت آن رسیده که از خود بپرسیم آیا تنها منبع آلودگی در خودروها ناشی از سوختهای فسیلی است؟ این سؤال تا مدتها نظر هیچکس را به خود جلب نکرده بود، اما حالا شرکت امیشن آنالیتیکس طی یک پژوهش علمی به نتایج شوکهکنندهای دست یافته است که نشان میدهد تولید ذرات آلایندهی ناشی از سایش تایرها میتواند تا ۱۰۰۰ برابر بیشتر از ذرات آلایندهی خروجی از اگزوز خودروها باشد.
امروزه ذرات آلاینده تایرها به یک معضل درحال رشد برای محیطزیست بدل شده است و با تولید خودروهای سنگین تر و بزرگ تر نظیر شاسی بلندها زنگ خطر را دراین زمینه به صدا درآورده است. اهمیت این معضل وقتی دوچندان میشود که با ورود خودروهای الکتریکی به بازار، توجه عمومی به تولید ذرات آلاینده کاهش می یابد و افراد تصور میکنند که این ذرات تنها از اگزوز خودروهای با پیشرانه احتراقی خارج میشود.
خط ترمز
برخلاف قوانین سختگیرانه وضع شده برای میزان تولید آلایندهها در خودروهای مجهز به پیشرانه احتراق داخلی، تاکنون هیچ قانونی در زمینه آلایندگی تایرها وضع نشده است و این درحالی است که ترمزها نیز به عنوان دیگر منابع تولید ذرات آلاینده شناخته میشوند و در سایه قوانین نظارت قرار نمیگیرند.
امروزه براساس قوانین حداکثر میزان مجاز انتشار ذرات آلاینده خروجی از اگزوز به ازای هر کیلومتر برابر ۴/۵ میلیگرم است که این میزان آلایندگی در تایرهای بیکیفیت و با باد کم و در شرایط رانندگی در جادههای ناهموار میتواند به هزار برابر افزایش یابد.
ریچارد لافتهاوس، محقق ارشد امیشن آنالیتیکس در اینباره می گوید: وقت آن رسیده که به جای توجه صرف بر آلایندههای خروجی از اگزوز، به میزان آلایندگی تایرها و سیستم ترمز خودرو نیز بپردازیم. آزمایشهای اولیه ما نشان میدهد که میزان آلایندگی تایرها بهشدت شوکه کننده است، چیزی حدود هزار برابر آلایندههای خروجی از اگزوز.
موضوع ترسناک تر این است که سالها قوانین مختلف برای محدود کردن میزان انتشار آلایندههای خروجی از اگزوز وضع شده است، اما موضوع آلایندگی تایرها و سایر سیستمهای غیرمرتبط با احتراق سوخت توسط هیچ قانونی مورد نظارت قرار نمیگیرند و تاکنون هیچ قانونی دراین زمینه وضع نشده است و با تولید خودروهای بزرگ تر و سنگین تر و برقی این موضوع به یک معضل جدی بدل شده است.
نیک مولدن، مدیرعامل امیشن آنالیتیکس، افزوده است: چالش حاضر میان صنعت خودروسازی و قانونگذاران عدم وجود اطلاعات کافی، قوانین منسوخ و محدود به آلایندههای اگزوز است. شاید در شرایط کنونی راه حل استفاده از تایرهای با کیفیت بالاتر و حفظ سطح باد در محدوده بهینه باشد، اما درنهایت شاید باید کاهش وزن خودروها نیز در دستورکار خودروسازان قرار بگیرد. بدون شک اظهارنظر در رابطه با قوانین مورد نیاز یا جایگزینهای مناسب برای تایرها از حیطه تخصص ما خارج است، اما چیزی که قطعی است، نیاز به یک تغییر و اعمال نظارت دراین زمینه است.
منبع:زومیت
No tags for this post.