نماد سایت خبرگزاری سیناپرس

لزوم بهره گیری از هواشناسی کاربردی

این سازمان هر ساله این روز را در همه کشورهای عضو جشن گرفته و یک شعار برای این روز جهانی اعلام می کند. براین اساس، شعار سال 2020 با مضمون «اقلیم و آب و هوا» مطرح شده است.

تاریخچه هواشناسی در ایران

مطالعه و بررسی جو، از دیرباز مورد توجه دانشمندان و عالمان ایرانی بوده است. به گونه ای که در آثار بسیاری از دانشمندان و متخصصان علم نجوم مطالبی مربوط به جو و مسائل جوی دیده می شود. افرادی همچون محمد بن زكریای رازی، ابن سینا، حكیم عمر خیام، ابوریحان بیرونی و انوری از چهره های برجسته ای هستند که در این حوزه تلاش فراوانی کرده اند.

برای نخستین بار سفارتخانه ‌های انگلیس و روس در تهران و مناطق نفتخیز جنوب ایران اقدام به اندازه گیری عناصر جوی کردند که البته این اطلاعات، صرفا به بایگانی كشورهای نامبرده برای انجام تحقیقات فرستاده می شد.

سرانجام در سال 1334، اداره کل هواشناسی در کشور تاسیس شد؛ این اداره بیشتر برای تامین نیازهای ترابری هوائی و صنعت هواپیمائی کشوری فعالیت می کرد و هواشناسی کاربردی را در دستور کار خود قرار نداده بود. پس از وقوع انقلاب اسلامی محورهای فعالیت این اداره تغییر کرد، به گونه ای که خدمات آن به سمت كشاورزی سوق داده شد. به تدریج توسعه ایستگاه‌ های هواشناسی در راستای ارائه خدمات به بخش‌ های تحقیقاتی كشاورزی، دامداری، آبیاری و… گسترش یافت.

هواشناسی کاربردی در ایران

رئیس مرکز آموزش سازمان هواشناسی کشور در گفتگو با خبرگزاری سیناپرس گفت: امروزه سازمان هواشناسی کشور اطلاع رسانی در خصوص بارش ها و وقوع سیلاب در استان های مختلف کشور را در راس فعالیت های خود قرار داده و درصدد است با به کارگیری هواشناسی کاربردی در راستای پیشگیری از خطرات طبیعی تلاش کند.

سحر تاجبخش با تاکید بر اینکه در این حوزه توانمندی های فراوانی در کشور وجود دارد، گفت: همواره تلاش کرده ایم با بهره گیری از امکانات و تجهیزات مناسب و دانش متخصصان مربوطه دقت و سرعت در پیش بینی ها را افزایش دهیم.

وی افزود: از سوی دیگر، تلاش کرده ایم با اطلاع رسانی علمی و به موقع در رابطه با وضعیت آب و هوای کشور افراد، نهادها و سازمان هایی که از این موضوع منتفع می شوند را یاری کرده و از سوی دیگر، از انتشار اظهار نظرهای غیرعلمی و غیرکارشناسی توسط دیگران جلوگیری کنیم.

تاجبخش تصریح کرد: از آنجاکه، دستگاه های اجرایی کشور مکلف شده اند تا براساس پیش بینی های سازمان هواشناسی برنامه ریزی و اقدام کنند، در این راستا تعامل بسیار خوبی با آنها داریم.

وی در پایان صحبت هایش بر ضرورت وجود و ارتقای تجهیزات و امکانات این سازمان تاکید کرد و گفت: هرچه سازمان هواشناسی مجهزتر شود، پیش بینی های این سازمان نیز با سرعت و دقت بیشتری در اختیار مسئولان سازمان ها و نهادهای کشور قرار خواهد گرفت.

گزارش: هانیه حقیقی

No tags for this post.
خروج از نسخه موبایل