پیش از پختن سبزیجات، آنها را بشویید

بسیاری از افراد این سؤال را مطرح می‌کنند که اگر قرار است سبزی یا صیفی‌جات را در غذا بپزیم، دیگر چه نیازی به این‌همه وسواس برای شستن آن‌ها است.

قاعدتاً همه می‌دانند که به‌طور طبیعی جوشاندن، سرخ کردن یا بخارپز کردن سبزیجات، باعث از بین رفتن انواع میکروب‌های موجود در آن ازجمله باکتری‌ها و ویروس‌ها خواهد شد.

در پاسخ باید اذعان داشت که پختن سبزیجات می‌تواند تقریباً تمامی میکروب‌ها را از بین ببرد اما فراموش نکنید که این سبزیجات عمدتاً ارگانیک نبوده و در مزارع به‌صورت صنعتی پرورش داده می‌شوند.

شستشوی کامل و خشک‌کردن سبزیجات به از بین بردن هرگونه اثر سموم دفع آفات کمک می‌کند. همچنین توصیه می‌شود قبل از شروع آماده‌سازی سبزیجات، هر نوع خاک و گل را پاک‌کنید، زیرا این لایه‌های خاک و گل می‌تواند حاوی تعداد زیادی باکتری ازجمله باکتری‌های ای کولی کار باشد.

در این مزارع برای پیشگیری از آسیب‌های ناشی از آفات، معمولاً به‌دفعات محصولات خود را سم‌پاشی می‌کنند؛ بنابراین اگرچه جوشاندن یا بخارپز کردن سبزیجات توسط شما باعث از بین رفتن باکتری‌ها می‌شود، اما هنوز هم مشکل سموم دفع آفات وجود دارد. به همین دلیل شما باید سبزیجات را پیش از مصرف به‌طور کامل شسته و خشک‌کنید.

نیکولا کینسینگر (Nichola Kinsinger) پژوهشگر دانشگاه کالیفرنیا- ریورساید (University of California – Riverside) معتقد است که 99 درصد از بیماری‌های منتقل‌شده از سبزیجات برگ‌دار سبز را می‌توان مرتبط به روش ضدعفونی و گندزدایی دانست و از آن پیشگیری کرد.

این تیم تحقیقاتی رویکردی متفاوت از حمله باکتری‌ها به‌ویژه باکتری E. coli که علت بسیاری از شیوع بیماری‌های باکتریایی هستند را ایجاد کرده‌اند. آن‌ها با استفاده از یک سیستم محفظه جریان صفحه موازی، زمان واقعی چسبیدن و جدا شدن باکتری‌ها را به لایه برونی برگ‌های اسفناج مورد آزمایش قراردادند.

لازم به توضیح است که در غلظت‌های کم مواد شیمیایی باکتری‌ها از برگ‌ها جدا می‌شوند اما از بین نمی‌روند و همچنان زنده می‌مانند. درحالی‌که در غلظت‌های بالا که به‌صورت عمده و تجاری انجام می‌گیرد، همه باکتری‌ها از بین می‌روند.

بنابراین توصیه می‌شود حتماً پیش از پختن و مصرف هر نوع سبزی و صیفی‌جات، آن‌ها را به‌خوبی و با استفاده از محلول‌های ضدعفونی‌کننده بشورید. این موضوع در مورد سبزی‌هایی که به‌طور خام مصرف می‌شود، اهمیت بیشتری دارد.

1. حتما باید خوب شسته بشه .بخصوص سبزیجاتی مثل کلم کاهو