اهداف تعیین شده در سند هوافضای کشور چیست؟

بر اساس این اخبار، کپسول فضایی با موشک فالکون 9 متعلق به اسپیس ایکس با مدیریت ایلان ماسک در ساعت 2:49 بامداد به وقت محلی (ساعت 11:19 دقیقه به وقت تهران) پرتاب شد که حاوی یک سرنشین مصنوعی به نام Riply است که به سوی ایستگاه فضایی بین المللی می رود تا ضمن الحاق به ایستگاه بار 400 پوندی خود را نیز پیاده کند. گزارش ها حکایت از این موضوع دارد که فردا صبح ساعت 6 صبح به وقت فلوریدا این اتفاق خواهد افتاد.

هدف اصلی ایلان ماسک از تاسیس اسپیس اکس پا گذاشتن روی مریخ است اما این شرکت تا کنون فقط محموله های سفارشی و ماهواره را به فضای خارج از جو فرستاده است. کپسول کرو دراگون قابلیت حمل هفت نفر را دارد اما در این پرواز آزمایشی از یک آدمک به نام .A.T.D (دستگاه تست شبه انسان) برای آزمایش ایمنی فضانوردان استفاده شده است.

این اولین تلاش برای فرستادن کپسول فضایی از آمریکا به سوی ایستگاه فضایی بین‌المللی است تا در صورت موفقیت، بتوان در مرحله بعد به جای روسیه، از این پایگاه برای ارسال انسان به ایستگاه استفاده کرد.

بنابر برنامه ریزی های صورت گرفته در تاریخ 8  مارس کپسول فضایی به زمین بازگشته و در آتلانتیک خواهد افتاد.

اگر فرآیند فرود نیز بدون اشکال صورت گیرد ناسا و اسپیس اکس پرواز آزمایشی دیگری را برای بررسی عملکرد سیستم های اضطراری در دستور کار قرار داده و در تابستان سال آینده برنامه ارسال فضانورد با استفاده از کپسول کرو دراگون را در دستور کار قرار خواهند داد. از طرف دیگر اگر پروژه های اسپیس اکس و بویینگ با تاخیر بیشتری همراه شوند، آژانس فضایی آمریکا چاره ای جز اجاره سایوز روسی نخواهد داشت.

در حالی این اتفاقات در حوزه هوا فضا در سطح جهان اتفاق می افتد و هر لحظه به مسوولان و دست اندرکاران حوزه هوافضای کشور گوشزد می کند که باید در این عرصه همچنان فعال بوده و بیش از پیش بکوشند.

بر این اساس و با توجه به سند هوافضا، برنامه راهبردی تا سال 1404 در حوزه هوافضا تدوین شده تا حوزه هوافضای کشور بتواند با کمک آن به اهداف تعیین شده در سند هوافضا تا 1404 دست یابد.

بر اساس این سند، بخش تحقیق در حوزه راکت‌های کاوش بر عهده پژوهشگاه هوافضا قرار گرفته است، که در این زمینه طرح‌هایی از جمله به اجرای پروژه راکت کاوش نهم تدوین شده که تا 1404 اجرایی خواهد شد.

اظهارات مسوولان مربوطه حاکی از آن است که طراحی کلی ساخت این راکت به پایان رسیده است. همچنین در اجرای این طرح، اقدام به طراحی و ساخت آزمایشگاه فضایی شده که در این آزمایشگاه هر نوع جسمی که در فضا میکرو گراویتی باید حس شود، مورد آزمایش و تست قرار می‌گیرد. ضمن اینکه از خدمات این آزمایشگاه می‌توان برای اعزام موجود زنده به فضا نیز استفاده کرد. از آنجایی که پروژه اعزام انسان تا سال 1404 که در سند راهبردی تاکید شده است، باید این پروژه نیز در دستور کار مسوولان قرار گیرد.

اگر کشور بتواند بر اساس این راهبرد حرکت کند، می‌توانیم تا سال 1404 فضانورد ایرانی را با کپسول و پرتابگر ایرانی به فضا اعزام کنیم. این در حالیست که برای دستیابی به اهداف سند راهبردی تا سال 1404 در زمینه اعزام انسان به فضا باید حداقل ۵ پرتاب زیر مداری با موجود زنده داشته باشیم که این تحقیقات نیز در دستور کار پژوهشگاه ها و سازمان های مربوطه قرار دارد.

گزارش: هانیه حقیقی

No tags for this post.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا