زیرسبک‌های علمی – تخیلی برای کمک به درک آینده

میکروژانرها (microgenres) یا زیرسبک‌ها (subgenres) نشان می‌دهند، چه مضامین و موضوعاتی بیشتر مورد توجه فیلمسازان و نویسندگان آثار علمی – تخیلی بوده و آنها، آینده زندگی بشر را چگونه به تصویر می‌کشند.  

زیرسبک‌ علمی – تخیلی چینی

طی 5 سال گذشته، موجی از نوشته‌های علمی – تخیلی در چین منتشر شده‌اند که بیشتر آنها ترجمه آثار کن لیو (Ken Liu)، نویسنده چینی- آمریکایی است. اما چرا نویسندگان چینی و تایوانی به سمت ادبیات علمی – تخیلی گرایش پیدا کرده‌اند؟

دلیل آن این است که ادبیات واقع‌گرایانه اغلب نمی تواند با سرعت تغییرات سریع در چین هماهنگ شود. چین مدرن با چنان شتابی در حال حرکت است که به سبک ادبی جدیدی برای توصیف آینده نیاز دارد که از آن با نام چائوهوان chaohuan یاد می شود. این سبک دارای 4 ویژگی است:

  • درگیر شدن در حال و موضوعات اجتماعی که داغ‌ترین موضوعات بحث‌های عمومی هستند.
  • از انتقاد مستقیم از وضعیت حال چین خودداری می کند.
  • کیفیت یک افسانه یا تمثیل را دارد، زیرا یکی از راه‌های آزادی دادن به سبک علمی – تخیلی، حفظ کیفیت افسانه‌ای آن است.
  • این سبک با خطراتی روبرو است؛ سبک فرا-غیرواقعی (ultra-unreal) یک دیدگاه پیچیده است و باید در نوع نگارش منعکس شود.

آفروفوتوریسم (Afrofuturism)

سبکی که به هیچ عنوان جدید نیست، اما پس از فیلم پلنگ سیاه (Black Panther) در سال 2018، بیشتر مورد توجه قرار گرفت.

آفروفوتوریسم، آینده‌ای ساخته شده از زمینه‌های مختلف فرهنگی را به تصویر می کشد؛ آینده‌ای که بر آفریقا و تاریخ، فرهنگ و کیهان‌شناسی دیاسپوریک تمرکز دارند. ترکیب علمی – تخیلی با فانتزی برای ایجاد آینده‌ای جدید نه فقط برای سیاه پوستان بلکه برای همه مردم جهان.

فوتوریسم (آینده‌گرا) خلیج

انزوای افراد از طریق فناوری، ثروت، پاک کردن تاریخ از خاطرات و محیط اطراف و در نهایت، ورود جمعی به آینده‌ای که هیچکس برای آن آماده نیست، چگونگی ظهور ایده فوتوریسم (آینده‌گرا) خلیج را توصیف می کند.

سبک علمی – تخیلی آب و هوایی (cli-fi)

جین راوسون (Jane Rawson) معتقد است، تمام رمان‌های واقع‌گرایانه که در آنها مسائل تغیرات آب و هوایی به عنوان بخشی از چشم‌انداز معاصر ذکر نشوند، رمان‌های فانتزی هستند. در حقیقت، تغییرات آب و هوایی فراتر از چیزی است که در شکل رمان‌های بورژوایی بیان می شوند.

Solarpunk

توصیف چشم‌انداز آینده، آینده‌ای که فناوری‌های پیشرفته در خدمت انسان و محیط قرار بگیرد. آینده‌ای پایدار نه فقط برای افراد ثروتمند، بلکه آینده‌ای انسان دوستانه برای همه مردم جهان. درحقیقت، Solarpunk نقطه مقابل پوچ‌گرایی cyberpunk است.

بحران آب

براساس گزارش سازمان ملل، یک سوم ذخایر آب های زریزمینی جهان در وضعیت نامطلوب قرار دارند و تا سال 2030، کمبود منابع آب باعث بی خانمان شدن 700 میلیون نفر خواهد شد.

رمان‌های علمی – تخیلی درباره خشکسالی و بحران کمبود آب، وضعیتی مشابه شهر کیپ تاون (آفریقای جنوبی) و نزدیک شدن به روز صفر (Day Zero) – پایان منابع آبی – را به تصویر می‌کشند. از همین رو، بسیاری از فیلمسازان و نویسندگان علمی – تخیلی، بحث بحران آب و این واقعیت قریب‌الوقوع را دستمایه نگارش کتاب و تهیه فیلم قرار داده‌اند.

 

مترجم: معصومه سوهانی

منبع: qz

No tags for this post.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا