سهم فناوری‌های نوین در زندگی زنان خانه‌دار

تاریخ 3 نوامبر (12 آبان) در برخی از کشورهای جهان به نام روز زنان خانه‌دار (Day Housewife's) نامگذاری شده است. هدف از نامگذاری این روز، جلب توجه عموم مردم به نقش زنان و مادران خانه‌دار در مدیریت منزل و قدردانی از تلاش‌ها و زحماتی است که اغلب نادیده گرفته می شود.

طی سال‌های اخیر با توسعه فناوری‌های نوین، تغییرات زیادی در اداره امور منزل و به تبع آن، کاهش بخشی از مسئولیت‌های زنان در خانه روی داده است.

کاهش بار مسئولیت‌ زنان در منزل، فرصت بیشتری را در اختیار آنها قرار می‌دهد تا به ادامه تحصیل یا انجام فعالیت‌های ورزشی، فرهنگی یا تفریحی بپردازند؛ درعین حال، زنان و مادران خانه‌دار می توانند زمان فراغت بیشتری را در کنار اعضای خانواده و رسیدگی بهتر به وضعیت تحصیلی فرزندان اختصاص دهنند.

نقش فناوری در زندگی زنان خانه‌دار

با توسعه فناوری‌های مختلف از جمله فناوری رباتیک و اینترنت اشیاء (IoT)، از حجم کار زنان خانه‌دار در منزل تاحدودی کاسته شده است. این ابزار هوشمند در منزل، علاوه بر کمک به کاهش حجم کار زنان، به مصرف بهینه انرژی نیز کمک شایانی کرده است.

نتایج یک مطالعه در انگلیس نشان داد، زمان صرف شده برای انجام امور منزل درحال حاضر، نصف زمانی است که زنان خانه‌دار در دهه 1960 میلادی برای این کار صرف می کردند.

براین اساس، مدت زمان صرف شده برای تمیز کردن و انجام امور منزل به 18.2 ساعت در هفته کاهش یافته است؛ این درحالی است که این زمان در سال 1965 میلادی بیش از 44 ساعت در هفته بود.  

یکی از نمونه‌های حضور فناوری در منازل، ربات‌‌جاروهای هوشمند با قابلیت جاروکشی و تی کشیدن خودکار است. ربات‌جارو مجهز به حسگرهای مختلفی برای اسکن مسیر و حرکت در نقاط مختلف منزل است.

کاربر می‌تواند با استفاده از اپلیکیشن مخصوص روی تلفن همراه، دستور تمیزکاری منزل به صورت خودکار را برای ربات ارسال کند. 

یخچال‌های هوشمند از دیگر نمونه‌های حضور فناوری برای کمک به زنان خانه‌دار محسوب می شوند. برخی از مدل‌‍‌های یخچال‌ هوشمند، مجهز به فناوری تشخیص صدا هستند که امکان تعامل با دستگاه را برای کاربر فراهم می‌کند.

بررسی وضعیت آب و هوا، جستجو در اینترنت، بررسی اقلام درون یخچال بدون باز کردن درب آن و درنتیجه، مصرف کمتر برق، از جمله امکانات یخچال‌های هوشمند هستند.

تجربه آشپزی هوشمند نیز با نسل جدید اجاق‌گاز فراهم شده است. اجاق‌گازهای هوشمند، مدت زمان حضور در آشپزخانه را کاهش می دهند. این دسته از اجاق‌گازها از قابلیت اتصال به اینترنت برخوردار هستند و کاربر می تواند با استفاده از اپلیکیشن مخصوص، دستگاه را از راه دور کنترل کند.

خاموش و روشن کردن اجاق گاز برقی، تعیین مدت زمان پخت غذا، تعیین دمای فر از جمله امکانات اجاق‌گازهای هوشمند محسوب می شوند.

 

 

مترجم: معصومه سوهانی

منابع: tandfonline / telegraph

No tags for this post.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا