تهیه اطلس اقلیم شناسی اقیانوس های جهان

مهندس فرناز غیاثی مجری این طرح در این باره گفت:  مطالعه نقش اقیانوسها بعنوان بخشی از سیستم اقلیم زمین در انجام تحقیقات صیادی، مدیریت منابع دریایی به محققان علوم دریایی و مدیران سازمانهای دریایی در رسیدن به ماموریتشان در مشاهدات زیست محیطی دریایی کمک می کند. بنابراین در این راستا اطلس اقلیم شناسی دمای اقیانوس های جهان تهیه و تدوین گردید.

مهندس غیاثی هدف اصلی تولید این اطلس را ایجاد و توسعه اطلس کلیماتولوژی (اقلیم شناسی) دمای اقیانوس های جهانی برای کاربران عنوان کرد و گفت در تهیه این اطلس از پایگاه داده اقیانوسی جهانی نسخه 2013 (مرکز داده ملی اقیانوسی  آمریکا) استفاده شده است که شامل متغیرهای دما، شوری، اکسیژن، فسفات، نیترات و سیلیکات در عمق های استاندارد می باشد.

وی همچنین اضافه کرد که در تهیه این اطلس، از متغیر دما با قدرت تفکیک  25/0، در بازه زمانی 1955-2012، به صورت میانگین سالیانه و فصلی در عمق های استاندارد 0 ، 50، 100، 250، 350، 500، 750، 1000، 1500، 3000، 4500 و 5500 و میانگین ماهانه در عمق های استاندارد 0 ، 50، 100، 250، 350، 500، 750، 1000، 1250 و 1500 استفاده شده است.

رییس مرکز ملی داده های اقیانوسی و دریایی تصریح کرد که  برای ورود داده ها، رسم نقشهها و نمودارها، نرم افزار ODV  بکار گرفته شده است. از این نرم افزار در تحلیل و نمایش گرافیکی دادههای اقیانوسی و نیمرخهای  اقیانوسی، سری زمانی  و دادههای وابسته به مسیر  و ترتیبی استفاده میشود. این نرم افزار بر روی سیستم عاملهای ویندوز، یونیکس، لینوکس و مک او اس اجرا میشود و داده ها و فایلهای آن مستقل از بستر سخت افزاری میتوانند در بین سیستمهای مختلف مبادله شوند.

مهندس غیاثی خاطرنشان کرد که اطلس اقیانوسی جهانی-  1994 اولین پایگاه داده و محصول تولید شده توسط آزمایشگاه اقلیم مرکز داده ملی اقیانوسی آمریکا شامل نیمرخ عمودی 6 متغیر دما، شوری، اکسیژن، فسفات، نیترات و سیلیکات بود که تحلیل علمی این متغیرها، در عمقهای استاندارد صورت گرفت. اطلس اقیانوسی جهانی-1998، نسخه بروز شده اطلس قبلی می باشد که شامل داده های اضافه برای 6 متغیر فوق و همچنین متغیرهای اضافه شده کلروفیل، نیتریت،  pH، آلکالینیتی و پلانکتون توسط پروفیلهای  CTD و XBT  بود.  

پایگاه داده اقیانوسی جهانی-  2001 شامل دادههایی از ابزارهای اندازه گیری جدید مانند  PFL،UOR   و  APB بود.  پایگاه داده اقیانوسی جهانی-  2005  متشکل از داده هایی با متغیرهای جدید از ابزارهای ردیاب و گلایدر بود.  اطلس اقیانوسی جهانی-  2009 شامل دادههای تاریخی و پروفیل اقیانوسی جدیدی بود که هر 3 ماه بروزرسانی میشد و این بروزرسانی ها شامل کنترل کیفیت دستی و خودکار بودند.

وی اضافه کرد نسخه جدید این پایگاه داده به نام پایگاه داده اقیانوسی جهانی- 2013 نامگذاری شد که شامل تعداد قابل توجهی دادههای تاریخی و جدید با نشانههای کنترل کیفی شده نهایی می باشد.

گفتنی است مجریان این اطلس اقلیم شناسی، مهندس فرناز غیاثی و مهندس حمید رضا زارع هستند و در تهیه این اطلس آقایان دکتر کیوان کبیری و مهندس ولی الله عمرانی همکاری داشته اند.

علاقه مندان جهت کسب اطلاعات بیشتر می توانند به آدرس وب گاه زیر مراجعه فرمایند:

Www.inio.ac.ir/atlas/woca/default.html

No tags for this post.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا