پایش و کنترل درختان با فناوری‌های نوین

در مدیریت فضای شهری تعداد درختان و خصوصیات آنها معمولا در زمره اطلاعات پایه به شمار می روند. شمارش دستی تعداد درختان علاوه بر نیاز به نیرو و هزینه و زمان بالا، احتمال خطای زیادی را نیز به خاطر اشتباه های انسانی به همراه دارد. علاوه بر این، بسیاری از اوقات هیچ گونه اطلاعات مکان مند نظیر نقشه پراکندگی درختان در اختیار تصمیم گیرندگان قرار نمی گیرد یا در صورت امکان، هزینه های زیادی را برای نقشه برداری زمین و برداشت تک تک درختان می طلبد.

از مهمترین مزایای بهره گیری از تصاویر ماهواره ای در مدیریت فضای شهری می توان به نظارت بر سلامت گیاهان و درختان شهری، نظارت بر نیاز به آبیاری و کود دهی به فضای سبز، نظارت بر تغییرات فضای سبز با دقت کمتراز یک مترمربع، کنترل نحوه مدیریت فضای سبز، مراقبت از درختان و نظارت مستمر بر آنها، کنترل هجوم آفات و بیماری‌ها به فضای سبز، شمارش تعداد درختان به همراه در اختیار دادن مختصات دقیق جغرافیایی و کنترل روند پیشرفت پروژه های بزرگ شهری اشاره کرد.

همچنین در صورتی که مالکان به هر نحوی درختان موجود را  از بین برده باشند، با استفاده از تصاویر ماهواره‌ای و آرشیوهای موجود موضوع مورد بررسی قرار می‌گیرد و بر اساس مفاد مصرح لایحه قانونی حفظ و گسترش فضای سبز در شهرها، اقدامات قانونی لازم صورت می‌پذیرد.

از دیگر روش‌های جدید برای شناسایی و مدیریت درختان، شناسنامه‌دار کردن الکترونیکی آنها با استفاده از فناوری نوین (تگ الکترومغناطیسی) است. این سیستم شامل دستگاه حساسی بوده که امواج رادیویی را به قطعه الکترونیکی ضعیفی به نام میکروچیپ ارسال و امواج برگشتی را دریافت و شناسایی می کند. این میکروچیپ که تگ نامیده می شود، یک قطعه الکترونیکی ضعیف است که در کپسول پلاستیکی قرار گرفته و برای همیشه در محل کاشت باقی می ماند عمر این میکروچیپ‌ها حدود 50 سال است و مقاومت بسیاری در برابر سرما و گرما داشته و از از منهای 40 درجه سانتی گراد تا بالای 80 درجه را تحمل می کند.

بر اساس لایحه قانونی حفظ و گسترش فضای سبز در شهرها مصوب سوم خرداد ماه 1359 شورای انقلاب اسلامی و مصوبه یک صد و چهلمین جلسه شورای اسلامی شهر تهران، وظیفه شناسنامه‌دار کردن الکترونیکی درختان تهران با استفاده از فناوری نوین (تگ الکترومغناطیسی) بر عهده سازمان بوستان‌ها و فضای سبز شهر تهران قرار گرفت. در همین راستا، عملیات مورد نظر به صورت آزمایشی از خیابان ولیعصر(عج) آغاز شد و تا مرداد ماه 1397 بیش از یک میلیون و 350 هزار اصله از درختان شهر تهران که دارای بن بالای 30 سانتی‌متر بودند از طریق نصب تگ الکترومغناطیسی، شناسنامه‌دار شده‌اند.

متاسفانه اخیرا ویدیویی در فضای مجازی در حال پخش است که اطلاعات غلطی را به مردم ارایه می دهد. آن چیزی که شبیه میخ در این تصویر مشاهده می شود هیچ ربطی به میکروفون و شنود صدای مردم ندارد بلکه کد گذاری الکترونیکی درخت است. یک نوع پلاک الکترونیکی که درختان را صاحب شناسنامه می کند.

علی‌محمد مختاری، مدیرعامل سازمان بوستان‌ها و فضای سبز شهر تهران در این خصوص شناسنامه‌دار کردن درختان تهران را گام موثری در حفاظت از آنها برای نسل‌های آینده عنوان کرد و از شناسنامه‌دار شدن بیش از یک میلیون و ۳۰۰ هزار اصله درخت با روش تگ‌های الکترومغناطیسی خبر داد و درباره روش کار این تگ‌های الکترومغناطیسی گفت: این تگ‌ها دربرگیرنده یک چیپ الکترومغناطیسی است که تنها یک شماره RFID (کد شناسایی) روی آن ذخیره شده است. هر درخت توسط شماره کد شناسایی خود توسط دستگاه ریدر و تبلت‌هایی که نرم‌افزار مدیریت درختان روی آنها نصب شده تشخیص داده شده و از این طریق می‌توان به جزییات شناسنامه درخت از جمله آیتم‌های منطقه و نشانی استقرار درخت، نوع گونه گیاهی، محیط بن، ارتفاع، تاج پوشش (به درصد)، شادابی (به درصد)، میزان انحراف، وضعیت طوقه، آفت و بیماری آن، عملیات به زراعی انجام شده روی درخت دسترسی پیدا کرد.

وی در ادامه تاکید کرد: پروژه پلاک‌کوبی الکترومغناطیسی درختان با هدف جمع‌آوری و حفظ اطلاعات درختان و بررسی وضعیت فعلی آنها و همچنین برنامه‌ریزی کلان برای آینده آنها به انجام می‌رسد.

مختاری با اشاره به این موضوع که پروژه پلاک‌کوبی درختان یکی از برنامه‌های حفاظت از درختان شهر تهران با تدوین استراتژی ثبت مشخصات مورفولوژیکی و جغرافیایی درختان است، گفت: این فرایند در تکمیل طرح مستمر حفظ درختان ارزشمند شهر و در قالب طرح‌های تغذیه‌ای، کنترل آفات و بیماری‌ها، هرس، آزادسازی طوقه درختان و رفع عوارض محیطی (کابل برق، انحراف شاخه و …) به اجرا درآمده و امیدواریم با ادامه و تکمیل این پروژه شاهد همکاری و همیاری بیشتر مسئولان و شهروندان گرامی برای حفاظت از درختان شهرمان باشیم.

گزارش: فرزانه صدقی

No tags for this post.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا