بیگناه اما در بند و محکوم به مرگ

روز گذشته باغ وحش مشهد به علت رعایت نکردن برخی مشکل‌های بهداشتی و رعایت نکردن استانداردهای لازم موقتا تعطیل شد. قاضی بخشی محبی، معاون دادستان عمومی و انقلاب مرکز استان، درباره تعطیلی باغ وحش مشهد گفت: باغ وحش مشکلاتی در حوزه بهداشت محیط داشت و مسوولان مستقر در باغ وحش کوتاهی‌های قابل توجهی داشته اند و باید اتفاق‌های رخ داده در باغ وحش را به شبکه دام پزشکی منعکس می کردند که متاسفانه این کار را انجام نداده اند.

وی افزود: این بی توجهی باعث شد میزان تخلفات روز به روز بیشتر و مشکلاتی برای باغ وحش ایجاد شود. مالک باغ وحش هم شاید تخصص لازم را در این زمینه نداشته است و عمدتا مالکان باغ وحش ها، به دنبال مباحث مختلف درآمدزایی خودشان هستند و این خیلی هم دور از ذهن نیست.

معاون دادستان مشهد تاکید کرد: به دلیل سهل انگاری حفاظت محیط زیست، دام پزشکی و دام پزشک مستقر در باغ وحش ، وضعیت گربه سانان مناسب نیست و برای حفاظت از آن ها باید شبکه دام پزشکی اقدامات لازم را انجام دهد.

وی گفت: دام پزشکی بر اساس ضوابط خودش برای تعطیلی موقت باغ وحش اقدام کرد تا بتواند شرایط بهداشت محیط را به میزان مناسبی برساند البته برای هر تعطیلی که اتفاق می افتد، دام پزشکی و مراکز بهداشتی موظف هستند مراتب را به دادستانی منعکس کنند تا اگر مالک هم به این تعطیلی اعتراضی داشت مراجعه کند و این حق برای مالکان وجود دارد. امیدواریم مالک بتواند ایرادها را برطرف کند و دیگر شاهد اتفاقات ناخوشایند نباشیم.

تکذیب مرگ ببرها و بازی با کلمات!

علی کشمیری، فعال حقوق حیوانات نیز در این خصوص گفت: سال گذشته سمفونی مرگ ببرها را در باغ‌وحش مشهد نواختند، مالک باغ وحش که بزرگترین قصور و تخلف را انجام داده است، محیط‌زیست که به کمترین وظایف قانونی خود عمل نکرده، وظایف خود را به سطح بسیار نازلی رسانده و تنها حضور و غیاب حیوانات را انجام می‌دهد هم‌چنین دامپزشکی که ابتدایی‌ترین اصول بهداشتی و درمانی را  در آنجا رعایت نمی‌کند نوازنده‌های این سمفونی هستند.

وی با اشاره به این‌که «دامپزشک باغ‌وحش حقوقش را از مالک باغ‌وحش می‌گیرد و استقلال ندارد»، گفت: نتیجه این می‌شود که  در یک سال 9 قلاده ببر از پا در می‌آید. آمار تلفات ببر از 93 تا 95 جمعا دو قلاده ببر بوده که  شاید بتوان گفت طبیعی است، اما در  سال گذشته 9 قلاده ببر تلف شده‌اند و محیط‌زیست در ابتدا این موضوع را تکذیب می‌کند. محیط‌زیست کم مانده است وجود باغ وحش را تکذیب کند، اگر می‌شد این کار را هم می‌کرد. این ناراحت‌کننده است که می‌آیند از اساس موضوع را تکذیب و با عددها بازی و می‌گویند 6 قلاده نبوده و هفت قلاده بوده است در حالی که 9 قلاده بوده است.

این فعال حقوق حیوانات تصریح کرد: من ببرهای باغ‌وحش را حتی می‌توانم با اسم نام ببرم و از شمار آن‌ها اطلاع دارم. چرا مرگ ببرها را تکذیب و با کلمات بازی می‌کنند. چرا می‌گویند منظور ما کشتار نبوده و مرگ بوده است؟ چه اتفاقی باید در باغ وحش مشهد بیفتد که  آقایان حساس شوند؟ گفتند ببرها  بر اثر درگیری و کهولت سن از بین رفته‌اند، پوست ببرها موجود است. در کدام پوست آثار درگیری وجود دارد؟ رنگ پوست‌ها شفاف هستند که نشان می‌دهد سن ببرها زیاد نبوده است. پوست ببرها بر اثر کهولت سن ژولیده و چروک می‌شود.

کشمیری افزود: 9 قلاده ببر در سال گذشته تلف شده‌اند که محیط‌زیست 7 مورد آن را اعلام کرده است. 6  قلاده ببر در سال گذشته طی 15 روز می میرند و هیچ کس نسبت به این موضوع حساس نمی‌شود که  چرا این اتفاق افتاده است.

وی در خصوص علت رسانه‌ای نشدن مرگ 6 قلاده ببر طی 15 روز گفت: این موضوع را پنهان کرده بودند. نظارت هم در باغ‌وحش وجود ندارد و وقتی هم که اعلام می‌شود تکذیب می‌کنند. وقتی قضیه مرگ ببرها مطرح شد آقای همتی، مدیر کل محیط‌زیست استان بسیار شتاب زده گفت در هیچ  دوره‌ای چنین تلفاتی وجود نداشته است، نه مرگ نه کشتار. آقای کلانتری، مدیر کل حفاظت محیط‌زیست کشور هم گفتند کسانی که این حرف را می‌زنند دشمنان منافع ملی هستند. باید گفت چرا محیط‌زیست انگشت اتهام به سمت ما می‌گیرد؟ چرا قبول نمی‌کنند که تخلف رخ  داده است و آن را تکذیب می کنند؟ اگر این پوست‌ها و جمجمه‌ها در نمی‌آمد که بازهم تکذیب می‌کردند.

مرگ ببرها عمدی بود؟

کشمیری تصریح کرد: ببرها عمدا کشته شدند و عمدا اصول بهداشتی رعایت نشده است. باغ وحش سال قبل 20 قلاده ببر داشته است. از طرفی محیط‌زیست به باغ‌وحش گفته بود  باید مجوزهایی را بگیرد که یکی از این  مجوزها متناسب بودن فضای نگهداری ببرها با شمار آن‌هاست بود. فضای پیشنهادی 150 متر مربع به ازای هر قلاده ببر است که با احتساب 20 قلاده ببر این فضا باید  3000 متر مربع می‌بود. باغ وحش این مساحت را نداشته که اضافه کند بنابراین قفس‌ها را اندکی  بزرگ کردند و با توجه به این‌که اگر باغ‌وحش به جایی دیگر که نه مترو و نه اتوبوس دارد، منتقل شود، بازدیدکننده‌های خود را از دست می‌دهد بنابراین دم‌دست‌ترین کار این است که  حیوان را سر به نیست کنند تا تعداد ببرها با مساحتی که دارند متناسب شود.

وی ادامه داد: اعلام شد دو ببر که در یک قفس بوده‌اند بر اثر درگیری کشته شدند. ببر اسلحه ندارد. همزمان دوتا ببر نمی‌میرند. این موضوع را هر کسی می‌داند. چرا با  مردم بازی می‌کنند.

این فعال حقوق حیوانات یادآور شد: 13 خرداد سال جاری  بعد از این‌که شکارچی آمریکایی وارد منطقه حیدری شدند و شکار را انجام دادند به محیط زیست رفتم اما معاونین سازمان  از اساس موضوع را منکر شدند، در شرایطی که همان روز فرمانداری نیشابور حضور شکارچیان را اعلام کرده بود و محیط‌زیست استان با خبر بود. این‌که همه چی را کتمان کنند، چه نتیجه‌ای دارد. هر کسی ممکن است خطا کند. ما نمی‌گوییم حتما عمدی بوده اما وقتی از اساس  موضوع تکذیب می‌شود می‌توان گفت تخلف وجود داشته است.

غیراستاندارد بودن باغ‌وحش کاسیت

این وضعیت اسفبار تنها مربوط به باغ وحش مشهد نیست. دیگر باغ وحش های ایران نیز وضعیت مناسبی ندارند. باغ‌وحش «کاسیت» خرم‌آباد از جمله آنهاست.ماجرای تلف شدن حیوان‌ها در باغ‌وحش کاسیت خرم‌آباد و غیر استاندارد بودن آن طی سال‌های اخیر همواره خبرساز بوده است. مشکل‌هایی از قبیل محل نگهداری، تغذیه، بهداشت، درمان حیوان ها و گونه‌های جانوری سبب شده تا شاهد از بین رفتن چندگونه نادر در این باغ‌وحش باشیم.

شکست پروژه احیای گوزن زرد ایرانی با مرگ این‌گونه نادر واکنش‌های مختلفی مبنی بر غیراستاندارد بودن باغ‌وحش کاسیت خرم‌آباد و کوتاهی مسوولان  در پی داشت. هنوز مرگ گوزن زرد ایرانی از ذهن‌ها کمرنگ نشده بود که باغ‌وحش خرم‌آباد بار دیگر خبرساز شد و این بار مرگ دو قلاده شیر تازه متولدشده، غیراستاندارد بودن باغ‌وحش را بار دیگر به مسوولان گوشزد کرد.

گفتنی است، باغ وحش کاسیت سال 88 در مکان بام لرستان احداث شده است. متولی نگهداری این باغ وحش در ابتدا دانشگاه لرستان بود و سپس اداره کل دامپزشکی استان و بعد از آن محیط زیست و در ادامه باز هم دامپزشکی وظیفه نگهداری  آن را به عهده گرفت و با اینکه چندین بار خبر واگذاری این مکان به شهرداری خرم‌آباد رسانه‌ای شده اما هر بار شهرداری از این کار سر باز زده و با اینکه قرار بود از بیستم اسفند 96 مسوولیت نگهداری آن را عهده‌دار شوند اما این امر محقق نشده است. این باغ وحش در نوروز امسال با دستور اداره کل حفاظت محیط زیست لرستان تعطیل شد اما بلافاصله دوباره فعالیتش را از سر گرفت.

اسفبار بودن وضعیت باغ وحش اراک

پیمان رشیدی، عضو شورای شهر اراک با اشاره به وضعیت اسفبار پناهگاه حیوانات که عدم رسیدگی به آن منجر به بیماری، گرسنگی و مرگ حیوانات شده است خواستار رسیدگی به این وضعیت شد و اضافه کرد: در کنار پناهگاه حیات، باغ وحش اراک نیز وضعیت اسفباری دارد. باغ وحش محل نگهداری حیوانات در محلی مشابه زیستگاه طبیعی است اما در حال حاضر شرایط نگهداری حیوانات در این باغ وحش مناسب نیست و باید پیگیری لازم در این راستا صورت گیرد.

تعطیلی یکی از مراکز نگهداری از حیوانات تهران

اردیبهشت امسال محمدحسین بازگیر، رییس اداره محیط زیست تهران از تعطیلی یک مرکز نگهداری از حیوانات تهران خبر داد و با اشاره به اینکه در شهر تهران ۱۲ مرکز نگهداری از حیات‌وحش وجود دارد، گفت: تعداد زیادی از این مراکز تحت مدیریت شهرداری تهران و مکلف هستند که هر سه ماه یک بار وضعیت زیست محیطی خود را به اداره محیط زیست اعلام کنند.

وی با بیان اینکه اخیرا مجوز یک مرکز موقت نگهداری از حیات‌وحش در امام‌زاده داوود باطل شده است، تصریح کرد: این مرکز در زمینه نگهداری از حیات‌وحش اهلی مشکلاتی را داشت که پس از بی‌توجهی به اخطاریه‌های زیست محیطی تعطیل شد.

وی افزود: هر گونه نگهداری از حیات وحش تحت عناوین مختلف مانند باغ وحش، باغ پرندگان و مرکز نگهداری مستلزم اخذ مجوز از سازمان حفاظت از محیط زیست است. این مراکز باید به طور دایم گزارش خود را از تعداد گونه‌ها، نوع گونه‌ها، ورود و خروج حیات وحش مختلف به آن مکان و مرگ و میر و تولد حیات وحش ارایه دهند.

رییس اداره محیط زیست شهر تهران با اشاره به اینکه وضعیت تغذیه و نگهداری حیات وحش در مراکز نگهداری باید مناسب باشد، گفت: لازم است در تمامی مراکز نگهداری از حیات وحش دامپزشکی مستقر باشد. اداره محیط زیست نیز هنگام پایش این مراکز تمامی این موارد را درنظر خواهد گرفت.

عضویت باغ‌ وحش تهران دراتحادیه باغ‌ وحش‌های اروپا

اما در این شرایط، برخی از باغ وحش‌ها  مانند باغ‌ وحش تهران نیز در تلاشند تا بتوانند استانداردهای بین المللی را کسب کنند. ایمان معماریان، دامپزشک باغ‌ وحش تهران با اشاره به اینکه باغ‌ وحش تهران نزدیک به ۵ سال است که در حال تلاش برای کسب استاندارهایی بین‌المللی اروپایی است، اظهار کرد: سال گذشته برای نخستین بار گروهی از کارشناسان اتحادیه باغ‌ وحش‌های اروپا برای بازدید رسمی و ممیزی باغ وحش تهران آمدند که حدود یک ماه پیش نتیجه بازدید خود را اعلام کردند.

وی با بیان اینکه خوشبختانه باغ‌ وحش تهران توانست عضویت پنج ساله اتحادیه باغ‌ وحش‌های اروپا را دریافت کند، گفت: باغ وحش تهران طی این پنج سال می‌تواند از تمام مزیت‌های عضویت در این اتحادیه استفاده و اهداف زیست محیطی، حفاظتی، آموزشی و فرهنگی خود را دنبال کند.

وی افزود: لازم است که باغ وحش تهران طی این پنج سال پیشرفت‌هایی داشته باشد و برخی اشکالات خود را برطرف کند تا بتواند عضویت دائم در اتحادیه باغ‌ وحش‌های اروپا را به دست آورد. برای مثال لازم است باغ وحش تهران برخی جایگاه‌های حیات‌ وحش را اصلاح کند، همچنین پیگیری اهداف حفاظتی و آموزشی برای فرهنگ‌سازی و آشنایی مردم با حیات‌ وحش و حفاظت از آن‌ها از جمله مواردی است که باغ‌ وحش تهران در آن ضعف داشت و لازم است که برای عضویت دائم در اتحادیه باغ‌ وحش‌های اروپا این موارد را رفع کند.

معماریان با بیان اینکه هم اکنون حدود ۸۰ درصد باغ‌ وحش توانسته شرایط لازم برای عضویت در این اتحادیه را داشته باشد، تصریح کرد: برای اولین بار است که در ایران باغ‌ وحشی به عضویت اتحادیه باغ‌ وحش‌های اروپا درآمده است.

وی با اشاره به اینکه امیدواریم باغ‌ وحش تهران بتواند الگویی مناسب برای سایر باغ‌ وحش‌های کشور باشد و از این فرصت خود به خوبی استفاده کند، اظهار کرد: متاسفانه باغ‌ وحش‌های ایران وضعیت و چشم‌انداز درستی ندارند و به اهداف اصلی که یک باغ‌ وحش باید داشته باشد یعنی فرهنگسازی  برای حفظ حیات‌وحش و آموزش مردم نمی‌اندیشند.

گزارش: فرزانه صدقی

 

No tags for this post.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا