داده، گنجی که باید با دیگران شریک شد

به چه دلیل باید داده ها را به اشتراک بگذاریم؟

  • جاه طلبی: زمانی که یک مطالعه علمی را آغاز می کنیم، یک مزیت رقابتی برای محافظت از مجموعه داده ها وجود دارد. دسترسی اختصاصی تضمین می کند که شما نخستین فردی هستید که هیجان انگیزترین اکتشافات را استخراج می کنید. اما زمانی که نتایج این کشفیات منتشر می شود، تمرکز شما به سوی اثرگذاری حداکثری (نتایج کشفیات) تغییر می کند؛ در این حالت یک مزیت رقابتی به وجود می آید که به دنبال به اشتراک گذاشتن داده ها با هدف افزایش تعامل و تشویق خوانندگان برای استناد کردن به این نتایج است.   

 

  • قابل مشاهده بودن: از طریق به اشتراک گذاشتن داده ها مطمئن می شوید که مردم از نتایج تحقیقات و توانایی های شما آگاه شده اند. نتایج تحقیقات شما می تواند در حوزه های مختلف کاربرد داشته باشد. سایر محققان و پژوهشگران به دنبال شما نیستند، مگر اینکه شما نتایج تحقیقات خود را در اختیار آنها قرار بدهید.

 

  • صحت و دقت: به اشتراک گذاشتن داده ها، مشوقی برای حرفه ای گرایی است. زمانی که اطلاعات و داده ها را به اشتراک می گذاریم، توجه بیشتری به خرج داده و تلاش می کنیم که این اطلاعات از صحت و دقت برخوردار بوده و مطابق با استانداردهای بین المللی باشند. این مسأله یکی از اصول جنبش داده FAIR است (قابل جستجو، در دسترس، سازگار، قابل استفاده مجدد) است.

 

  • بخشش (سخاوتمندی): (محققان و پژوهشگران) به شیوه های مختلف با جامعه در تعامل و همکاری مشترک هستند: زمانی را برای برگزاری نشست ها یا کنفرانس ها اختصاص می دهیم؛ وقت و منابع خود را در اختیار همکاران قرار می دهیم؛ اما در زمان به اشتراک گذاشتن داده ها، این سخاوتمندی کمرنگ تر می شود.

 

  • عمل متقابل: چندبار یک اسکریپ، کد، مجموعه داده یا نتایج یک تحقیق را از طریق اینترنت دانلود کرده اید؟ همانقدر که داده های سایر محققان در دسترس قرار دارد، باید امکان دسترسی به داده های شما نیز برای سایر محققان فراهم شود. دسترسی آزاد به داده ها، روش معقول تری برای مدیریت به اشتراک گذاشتن داده ها است.

 

  • قابلیت اتصال: بخشی از یک جامعه بزرگ جهانی توزیع و تنوع بودن، مزیت های زیادی را برای همکاری های دو طرفه به همراه دارد. به عنوان مثال، بسیاری از جوامع تحقیقاتی دریافته اند که یک شبکه از دانشمندان می تواند از یک زیرساخت بزرگ حمایت کند؛ کاری که از عهده افراد به تنهایی خارج است. به اشتراک گذاشتن داده ها در انجمن های تحیقاتی می تواند شما را در شبکه از از دانش و آگاهی نگاه داشته و بر تصمیم گیری ها در سطوح جهانی تأثیر داشته باشد.

 

  • ارتباط: تولید، مرتب سازی و به اشتراک گذاشتن داده ها با سایر محققانی که به این نتایج برای تحقیقات خود نیاز دارند باید مدنظر قرار بگیرد. علاوه بر انتشار نتایج تحقیقات، باید مطمئن شویم که این اطلاعات به طور موثر در اختیار سایر محققان در حوزه مربوطه قرار گرفته و از آنها استفاده می شود.  

 

  • تواضع: شاید بارها نتایج یک تحقیق را مطالعه کرده باشید و رضایتمندی کامل از آن داشته باشید؛ در این شرایط دیگر اشتباهات احتمالی به چشم نمی آیند. باید کمی تواضع به خرج داده و از سایر همکاران بخواهیم که این نتایج را بار دیگر مورد مطالعه قرار دهند. با به اشتراک گذاشتن داده ها، کیفیت (تحقیقات) به نوعی تضمین می شود و این به نفع پژوهشگر و سایرین خواهد بود.  

 

  • میراث: به اشتراک گذاشتن داده ها، به چالش کشیدن دیگران است. زمانی که (نتایج تحقیقات و) داده ها را در اختیار نسل بعدی دانشمندان قرار می دهید، میراثی ماندگار از خود به جای می گذارید؛ میراثی بر پایه آنچه پیش از این خلق کرده بودید.

 

  • پول (بودجه): به اشتراک گذاشتن داده ها، حتی نتایج تحقیقاتی که به نشریات سطح بالا راه پیدا نکردند، می تواند زمینه حمایت و جذب سرمایه را برای ادامه تحقیقات فراهم کند. به اشتراک گذاشتن نتایج منفی تحقیقات می تواند بودجه بیشتری را برای بررسی ایده های جدید و جهت گیری های علمی تازه به همراه داشته باشد.

 

مترجم: معصومه سوهانی

منبع: natureindex

No tags for this post.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا