میخ آخر بر تابوت ویندوزفون

دو هفته پیش بود که پس از اتمام دوره عرضه نوکیا 635 در فروشگاه های کریکت وایرلس اعلام شد مرکز مخابراتی ورایزون تنها اپراتور مخابراتی آمریکا است که همچنان ویندوزفون عرضه می کند. حال به نظر می رسد که شرایط از این نیز وخیم تر شده است و تقریبا می توان گفت که ویندوزفون غزل خداحافظی را خوانده است.

ماجرا از این قرار است که مایکروسافت به تازگی محصولات سری لومیا 735 را از فروشگاه های آنلاین خود حذف کرده است. جالب است بدانید که این محصول تنها توسط اپراتور یاد شده یعنی ورایزون عرضه می شد و به این ترتیب به صورت رسمی دیگر هیچ محصول درجه یکی با سیستم عامل ویندوزفون توسط مایکروسافت به کاربران عرضه نمی شود. شایان ذکر است که دستگاه های دیگر سری لومیا نیز در ماه ژوئن از بازارهای مایکروسافت خط خورده بودند.

از جمله نکات جالب این است که اگر علیرغم تمامی اقدام های مایکروسافت برای ضربه زدن به ویندوزفون، همچنان مایل هستید که یک تلفن همراه هوشمند مجهز به این سیستم عامل را خریداری کنید، باید بدانید مایکروسافت دیگر گزینه ای برای به روزرسانی به ویندوزفون 10 را به کاربران خود عرضه نخواهد کرد.

در گزارش های مایکروسافت در فیسکال 2017، این شرکت اعلام کرده بود که قصد دارد تا ماه ژوئن، تمامی تولید سخت افزاری تلفن های همراه خود را متوقف سازد. به این ترتیب دیگر محصولات مایکروسافت با برند ویندوزفون در اختیار کاربران قرار نخواهد داشت و همراه های ویندوزفونی ساخته شده توسط سایر شرکت ها تنها گزینه های پیش روی شما خواهند بود.

ماجرای ویندوزفون برای بسیاری از کاربران، داستانی غم انگیز بوده است و حتی برخی از افراد آن را با ماجرای بلک بری و نوکیا مقایسه می کنند. با این وجود تفاوت بسیار بزرگی بین دو شرکت یاد شده و ویندوزفون مایکروسافت وجود دارد؛ بلک بری شرکتی بود که با پایداری به اصول قدیمی خود سقوط را تجربه کرد. این شرکت تا آخرین لحظه از حمایت مشتریان خود دست برنداشت و تمام تلاش مدیران آن در راستای احیای بلک بری بود. در مقام مقایسه باید گفت که مایکروسافت اصلی ترین عامل نابودی ویندوزفون است و عدم حمایت این شرکت از سیستم عامل همراهش را باید اصلی ترین دلیل افت مالکیت این سیستم عامل قدیمی به حساب آورد. کافی است در نظر بگیرید که نرم افزارهای همراه مایکروسافت ابتدا برای اندروید و iOS عرضه شده و چند ماه بعد به ویندوزفون راه می یافتند.

از سوی دیگر نیز شرکت نوکیا قرار دارد؛ این شرکت تا حدی چوب وفاداری به مایکروسافت و ویندوزفون را خورد ولی باید گفت که بزرگ ترین عامل سقوط نوکیا، عدم سازگار شدن آن با روند رو به رشد استفاده از اندروید و پایفشاری بر استفاده از رابط های تاریخ مصرف گذشته، با قیمتی بسیار بالا بود. به این ترتیب می توان درک کرد که چرا در ماجرای مایکروسافت و ویندوزفون، نام ساتیا نادلا در راس فهرست متهمین قرار دارد.

اناهیتا عیوض خانی

No tags for this post.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا