شست‌وشوی مجاری تنفسی برای مقابله با ریزگرد

معضل پدیدۀ گردوغبار و طوفان‌های شدید در مناطق شرقی، غربی و جنوبی کشور، ساکنان بومی را با مشکلاتی از قبیل ناراحتی‌های تنفسی و آلرژیک مواجه کرده است. بادهای 120 روزۀ سیستان که هر سال از نیمۀ دوم خردادماه تا آغاز ماه مهر این منطقه را در بر می‌گیرد، مردم این ناحیه از کشور را تحت فشار قرار داده است، تا جایی‌که شعاع دید در این منطقه به 700 متر کاهش پیدا کرده است.

به گفتۀ دکتر دل‌آرا بابایی، عضو هیأت علمی دانشگاه شهید بهشتی، در زمان بروز این‌چنین پدیده‌های طبیعی فراگیر که افراد به تنهایی نمی‌توانند برای حفظ سلامت خود اقدام قطعی و کاملاً مؤثری انجام دهند، راهکارهایی مثل شست‌وشوی مجاری تنفسی و سینوس‌ها تا حد زیادی از شدت عوارض ناشی از وضعیت بحرانی می‌کاهد.

او به مردم توصیه کرد که هر روز بلافاصله بعد از ورود به منزل، استحمام کنند تا آلودگی‌های سطح پوست پاک شود. افرادی که به دلایل مختلف، مدت زمان طولانی در خارج از منزل به سر می‌برند و امکان حمام کردن در طول روز را ندارند، باید دست و صورت خود را دائماً با آب و صابون شست‌وشو دهند.

دکتر بابایی مرحلۀ بعدی از اقدامات پیشگیرانه را شست‌وشوی بینی و سینوس‌ها عنوان کرد و انجام آن را چندین بار در طول روز توصیه کرد و گفت که آب معمولی بهترین ماده برای شست‌وشوی این نواحی است و نیازی به استفاده از هیچ مادۀ خاصی نمی‌باشد.

او در توضیح فواید انجام این کار گفت که موادی مثل گردۀ گیاهان که حساسیت‌زا و آلرژیک هستند، همراه با گردوغبار جابه‌جا می‌شوند وارد دستگاه تنفسی شده و روی مخاط بینی می‌نشینند و به این ترتیب علائم آلرژی در افراد حساس تشدید می‌شود. شست‌وشوی مجاری بینی و سینوس‌ها با آب کمک می‌کند که علاوه بر گردوغبار، این مواد نیز از بین بروند و پاک شوند.

دکتر بابایی آب معمولی را بهترین پاک‌کنندۀ مجاری تنفسی دانست، اما استفاده از وسایل شست‌وشوی بینی یا سرم فیزیولوژیک را نیز بدون مشکل عنوان کرد.

این فوق‌تخصص آلرژی و ایمونولوژی بالینی به افراد پرخطر که در مناطق مواجه با بحران گردوغبار زندگی می‌کنند اکیداً توصیه کرد که تا حد امکان و جز در موارد ضروری، از منزل خارج نشوند.

افراد پرخطر شامل مبتلایان به بیماری‌های قلبی و تنفسی، مبتلایان به آلرژی‌های چشمی و پوستی، مبتلایان به آلرژی‌های تنفسی فوقانی و تحتانی و کودکانی است که آلرژیک و یا دچار اگزمای شیرخوارگی هستند.

 دکتر بابایی همچنین تأکید کرد که ضروری است افرادی که تحت درمان دارویی قرار دارند، داروهای خود را به هنگام خروج از منزل همراه داشته باشند تا درمان آن‌ها خارج از منزل قطع نشود.  

عضو انجمن ایمونولوژی، آسم و آلرژی ایران استفاده از دستگاه‌های تهویه هوا را در شرایط آلودگی و گردوغبار، مؤثر ندانست و گفت اگر افراد این وسایل را در اختیار دارند، می‌توانند در محیط‌های خیلی کوچک از آن‌ها استفاده کنند اما نسبت به خرید این دستگاه‌ها هیچ‌گونه‌ توصیه‌ای نداریم.

دکتر بابایی، بهترین راهکار برای مقابله با گردوغبار در محیط‌های سربسته را، جلوگیری از ورود ریزگردها عنوان کرد و گفت که با پوشاندن منافذ ورودی محیط سربسته، مثل مجاری کولر و در و پنجره‌ها، می‌توان تاحد زیادی  از ورود آلودگی‌ها ممانعت کرد.

 

غزال غضنفری

No tags for this post.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا