ذوب یخ های قطبی و خطر کربن سیاه

مطالعات جدید پژوهشگران نشان می دهد که اگرچه ذخایر کربن سیاه یا black carbon در سراسر کره زمین وجود داشته و دارای تنوع جغرافیائی است اما در بسیاری از اکوسیستم های یخبندان مانند مناطق قطبی به گونه ای متفاوت ادامه دارد. کربن سیاه گونه ای از ذرات تیره رنگ است که در پی احتراق سوخت های فسیلی، سوخت های زیستی (biofuel) و زیست توده ها ایجاد می شود که عمدتا ماحصل فعالیت و اقدامات انسانی از جمله سوزاندن زغال سنگ؛ مواد معدنی یا آتش سوزی های طبیعی است.

با توجه به روند افزایش دمای ناشی از تغییرات آب و هوائی و گرمایش زمین و همچنین احتمال وقوع حریق های گسترده دیگر طی دهه های پیش رو، احتمال ذخیره شدن کربن سیاه بیشتری در لایه های یخی پیش بینی می شود که با ذوب شدن این یخ ها وارد اکوسیستم جهانی خواهند شد.

 از سوی دیگر نوع و میزان کربن سیاه ذخیره شده در توده های برف و یخ همواره مورد توجه دانشمندان حوزه آب و هوا بوده زیرا این ماده در برخ و یخ به میزان بیشتری جذب می شود.

پژوهشگران دانشگاه کلورادوبه تازگی یک تحقیق و شناسائی گسترده ای در حوزه ذخایر کربن سیاه در سراسر جهان انجام داده اند. آنالیز های مولکولی انجام شده دانشمندان را قادر به شناسائی ذخایر کربن سیاه و اندازه گیری روند و سرعت تغییرات این ذخایر می کند.  این مطالعات منجر به شناسائی شواهدی از ذخایر گسترده کربن سیاه در لایه های یخی گرینلد شد که بر اثر آتش سوزی مناطق جنگی کانادا که در فاصله چند هزار کیلومتری این بخش قرار دارد، به وجود امده است.

در همین رابطه عالیا خان (Alia Khan) پژوهشگر دوره پسا دکترای دانشگاه کلورادو و محقق مرکز ملی اطلاعات یخ و برف کلورادو (Colorado's National Snow and Ice Data Center) اعلام کرد: «ما می توانیم به صراحت اعلام کنیم که این کربن ذخیره شده در برف های منطقه؛ کاملا تازه و متاثر از آتش سوزی جنگل های فوق الذکر هستند. مولکول های به دست آمده از نمونه های فوق با تمامی نمونه های به دست آمده در سایر مناطق، تفاوت های اساسی دارند.»

با توجه به روند افزایش دمای ناشی از تغییرات آب و هوائی و گرمایش زمین و همچنین احتمال وقوع حریق های گسترده دیگر طی دهه های پیش رو، احتمال ذخیره شدن کربن سیاه بیشتری در لایه های یخی پیش بینی می شود که با ذوب شدن این یخ ها وارد اکوسیستم جهانی خواهند شد.

در این مطالعات همچنین پژوهشگران توانستند جزئیات چگونگی تغییر ساختار شیمیایی در ذخایر کربن قدیمی سیاه را دریابند. آن ها همچنین به خوبی نشان دادند که یخچال های طبیعی و مناطق یخزده و برفی چگونه قادر به انتقال این کربن سیاه از طریق ذوب شده و ورود به آب ها دارند که با خود ذرات زیادی از این مواد را حمل می کنند.

پرفسور دیانا مک نایت (Diane McKnight) از دیگر پژوهشگران پروژه مطالعاتی فوق در این باره اعلام کرد: «تاثیر آتش سوزی جنگل هایی که در مناطقی نسبتا دور از گرینلند قرار دارند یک چالش غیر قابل پیش بینی است، نتایج واضح و آشکار به دست آمده از این مطالعات حاکی از شواهد انکار ناپذیری از ارتباط ذخایر کربن سیاه و یخچال های طبیعی و مناطق قطبی است.»

شرح کامل این پژوهش و نتایج به دست آمده از آن در آخرین شماره مجله تخصصی پژوهش های ژئوفیزیک (journal Geophysical Research Letters) منتشر شده و در اختیار پژوهشگران قرار دارد.

 

منبع: upi

ترجمه: احسان محمدحسینی

No tags for this post.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا