آزمایش موفق بالون پژوهشی غول پیکر چین

بالون‌ها را می توان از جمله نخستین وسایل پروازی دانست که بشر با استفاده از آن توانست به آسمان وارد شود. این وسیله ساده و در عین حال پرکاربرد، امروزه چندان برای حمل و نقل کاربرد نداشته و بیشتر در زمینه پژوهش‌های جغرافیائی و مطالعات هواشناسی مورد استفاده قرار می‌گیرد. به تازگی پژوهشگران کشور چین از یک بالون بسیار بزرگ و ویژه رونمائی کردند که از آن با عنوان بالون شناور در هوا یا (captive balloon floating in air) یاد می‌شود.

این بالون پژوهشی یک پلتفورم بسیار بزرگ محسوب می‌شود که در آن انواع سیستم ها و ابزار مختلفی از جمله رادارهای اخطار دهنده، تجهیزات تصویربرداری؛ سیستم های شناسائی و تشخیص مه، تجهیزات تقویت کننده سیستم های مخابراتی و ارتباطی و سیستم های شناسائی و پیش بینی آب و هوا نصب شده است.

 این بالون پژوهشی طی هفته گذشته مراحل آزمایش خود را در شهر لیو آن واقع در استان آن هوی پشت سر گذاشته و بر اساس اطلاعات منتشر شده در این رابطه، بالون فوق یک پلتفورم بسیار بزرگ محسوب می‌شود که در آن انواع سیستم ها و ابزار مختلفی از جمله رادارهای اخطار دهنده، تجهیزات تصویربرداری؛ سیستم‌های شناسائی و تشخیص مه، تجهیزات تقویت کننده سیستم های مخابراتی و ارتباطی و سیستم های شناسائی و پیش بینی آب و هوا نصب شده است.

پیش بینی می شود این بالون نقش مهمی مطالعات و پژوهش های زیست محیطی و آب و هوائی ایفا کرده و به کمک آن بتوان نسبت به شناسائی زودهنگام بحران های جوی و بلایای طبعی اقدام و از بروز خسارات و مشکلات ناشی از آن ها پیشگیری کرد. عملیات مطالعات و پژوهش های مربوط به طراحی و ساخت این بالون پژوهشی در موسسه سی و هشتم شرکت فناوری و الکترونیک چین واقع در شهر هی فی مرکز استان آن هوی انجام گرفته است. برای نصب قطعات مختلف این بالون به یکدیگر از فناوری ترکیب حرارتی یا (thermal synthesis technology) استفاده شده است.

گفتنی است پیش از انجام عملیات استفاده آزمایشی از این بالون، تمامی تجزیه و تحلیل های مرتبط با فشار باد و سایر عوامل جوی با کمک رایانه های پیشرفته، شبیه سازی و بررسی شده اند.

 

منبع: xinhuanet

ترجمه: احسان محمدحسینی

No tags for this post.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا