بررسی سلیقه موسیقیایی جامعه ایرانی مشکل است

دکتر فردین علیخواه دکترای جامعه شناس، عضو هیئت علمی دانشگاه گیلان و عضو انجمن بین المللی مطالعات موسیقی،در این نشست که روز یکشنبه در خانه شعر و ادبیات مجموعه باغ هنر کتابخانه ملی برگزار شد به بررسی زمینه های اجتماعی و سلیقه موسیقیایی پرداخت.

این عضو انجمن بین المللی مطالعات موسیقی، در ابتدای نشست مفاهیم پایه جامعه شناسی مطرح شدند که از جمله انها میتوان به "عادت واره" به معنای قابی که فرد از آن طریق جهان را می بیند( که اکتسابی است ،در فرآیند رشد بدست می آید و در واقع از دوران کودکی در درون فرد شکل می گیرد)اشاره کرد.

در ادامه پس از اشاره به ارتباط میان سرمایه فرهنگی و اقتصادی علیخواه به به بیان نظریه پی یر بردو پرداخت که در آن بردو اعتقاد داشت که سلیقه ما در موسیقی تابعی از سرمایه فرهنگی ماست و برخی که سلیقه بهتری دارند در بالای هرم این نظریه قرار می گیرند.

وی افزود: براساس این نظریه افرادی که سلیقه یکسان داشته باشند در حلقه های اجتماعی مشترک قرار می گیرند. در ادامه نظریه براساس معیارهای خود (سرمایه فرهنگی و سرمایه اقتصادی) افراد جامعه را به 4 بخش تقسیم کرده است.

علیخواه در ادامه نظریه پیترسون که منتقد پی یر بوردو است را بیان کرد وافزود: طبق این نظریه، طبقات بالای اجتماعی همه نوع موسیقی را گوش می دهند.

وی در ادامه به عوامل همه گیر شدن موسیقی در جهان امروز و سپس به بررسی داده های آماری که نشان دهنده سلایق موسیقی در میان طبقات مختلف سنی آمریکا پرداخت.

این جامعه شناس سن، جنسیت و سایر عوامل در سلیقه موسیقیایی موثر دانست و افزود: به گفته روانشناسان نوجوانان احساس بی قدرتی می کنند و در این شرایط روانی گرایش به موسیقی اعتراضی بیشتر است یا به بهانه سلیقه موسیقیایی به دنبال تشکیل حلقه های هویتی مشترک بین خود هستند. همچنین در موضوع جنسیت نیز موسیقی در زنان یک امر ثانویه و بیشتر پس زمینه است ولی در مردان موسیقی نوعی فرهنگ و سبک زندگی محسوب می شود و هویت خود را با موسیقی بیان می کنند. همینطور گرایش مردان به موسیقی رپ یا راک بیشتر از زنان است و در زنان گرایش به موسیقی پاپ بیشتر است.

در پایان این سخنرانی علمی، علیخواه با اشاره به عوامل موثر در سلیقه موسیقیایی افراد در جامعه ایرانی این علایق را شامل فضای فرهنگی که فرد در آن رشد یافته و رابطه بین علاقه والدین به موسیقی و علاقه فرزندان دانست و برمشکل بودن بررسی جامعه ایرانی به علت وجود بخش سرمایه داری نوکیسه تاکید کرد که این پدیده جدید برخلاف نظریه بوردیو است (که در آن کالا و فرهنگ باهم متناسب بودند) .

 

خبرنگاران: شادی کلانتری/امیرحسین منتظری

No tags for this post.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا