ساخت واکسن ابولا

آزمایش بالینی اجرا شده در گینه، یکی از کشورهای غرب آفریقا که در آخرین همه‌گیری ابولا بیشترین قربانی را داشت، نشان دهنده موفقیت 100 درصدی این واکسن در پیشگیری از ابولا است. حالا این واکسن در مسیری بسیار سریع برای کسسب تاییده‌های قانونی است. شرکت دارو سازی «مِرک»، نزدیک به 300 هزار دوز از این واکسن با نام rVSV-ZEBOV را ساخته است که علیه ابولا به کار خواهد رفت.  این در حالی است که GAVI یا اتحادیه جهانی تولید واکسن 5 میلیون دلار برای ذخیره این واکسن فراهم کرده است. نتایج این آزمایش که توسط سازمان بهداشت جهانی پشتیبانی می‌شد، در ژورنال پزشکی «لنست» منتشر شده است.

به گزارش سیناپرس این نتایج نشان می‌دهند که  همه 6 هزار نفری که این واکسن به آن‌ها تزریق شده است 10روز بعد هیچ نشانی از ویروس در آن‌ها مشاهده نشده است. اما در گروه کنترل که واکسن به آن‌ها تزریق شده است 23 مورد ابتلا به ابولا مشاهده شده است. در گروهی هم که واکسن دریافت کرده‌اند تنها یک نفر دچار علائم حاد جانبی ناشی از تزریق واکسن شده است. این فرد هم به نظر محققان به دلیل گرمای بسیار زیاد هوا دچار این علائم شده و به خوبی درمان شده است و آسیبی بر اثر این علائم ندیده است.

در حال حاضر 40 سال از نخستین باری که ابولا بین انسان‌ها ظهور کرد می‌گذرد.  اما تنها همه‌گیری وسیع و مرگبار سال 2014 بود که باعث سرمایه‌گذاری در جهت یافتن درمانی برای این بیماری شد. این همه‌گیری در مقایسه با همه‌گیری‌های قبلی بسیار وسیع و بزرگ بود و برای نخستین بار به خارج از قاره آفریقا سرایت کرد. در این همه‌گیری تنها فنس‌های نارنجی رنگ قرنطینه بهترین شانس افراد برای آلوده نشدن و نیالودن دیگران بوده است و هیچ دارویی در دست تیم‌های بهداشتی برای مقابله با این همه‌گیری نبود. تنها بعد از مرگ صدها نفر و آلودن افرادی در دیگر نقاط جهان بود که دنیا تصمیم به اقدام علیه بیماری گرفت. البته واکسن فعلی تنها در مقابل یکی از سویه‌های این ویروس مقاومت ایجاد می‌کند، اما خوشبختانه این همان سویه مرگبار «زئیر» ویروس ابولا است که مسئول همه‌گیری مرگبار اخیر بود.

No tags for this post.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا