سرمایه‌گذاری عظیم کشورهای اسلامی در حوزه نانو

 رسول دینار وند با بیان اینکه راه برگشت به دوران شکوفایی علمی کشورهای اسلامی صرفا اصلاح سیاست‌های علمی و فناوری نیست، اظهار داشت: رشد اقتصادی و تولید ثروت و رفاه عمومی ضروری است و در این راستا ما نمی‌توانیم از نظر علمی پیشرفت کنیم ولی یک کشور عقب مانده باشیم؛ چرا که وقتی درآمدی نداشته باشیم، مسائل زیادی خواهیم داشت که اجازه پرداختن  به مسائل پژوهشی را به ما نمی‌دهد و این اتفاقی است که در کشور ما افتاده است.

رییس سازمان غذا و دارو با اشاره به مناسب نبودن جایگاه کشورهای اسلامی در حوزه علم و فناوری گفت: امروزه خاستگاه علم در دنیا، کشورهای غربی هستند چون نهضتی را از 200 سال گذشته آغاز کردند و طی چند سال اخیر نیز کشور چین هم به آن پیوسته است.

دیناروند با اشاره به وضعیت تولید علم در میان کشورهای اسلامی، یادآور شد: تولید علم در میان چند کشور اسلامی مانند ایران و ترکیه بد نیست و از سوی دیگر کشورهای مسلمان دیگر چون مالزی و اخیرا عربستان سعودی گام‌هایی در جهت تولید برداشته‌اند ولی پیشرفت علمی آنها ذاتی محسوب نمی‌شود.

وی اضافه کرد: در کشورهای اسلامی اگرچه دانشمندانی صاحب اعتبار وجود دارد،اما مشکل اصلی عدم مرجعیت علمی جهانی این کشورها است.

دیناروند با بیان اینکه جوایز در سطح ملی و بین‌المللی برای توسعه علمی کشور موثر خواهند بود، خاطرنشان کرد: جایزه مصطفی (ص) ضمن اینکه ارزش سیاسی دارد، موجب ارتقا توسعه علمی کشورهای اسلامی می‌شود؛ چرا که با اعطای این جایزه برای دانشمندان برجسته کشورهای اسلامی، زمینه‌ای برای شناسایی و معرفی فراهم خواهد شد.

وی ارزش جایزه مصطفی (ص) را در معرفی دانشمندان مسلمانی دانست که به دلایل مختلف از دریافت جوایز معتبر علمی جا می‌مانند و اضافه به گزارش ایسنا،کرد: در سال دوره گذشته این جایزه، هر دو دانشمند برتر جایزه مصطفی (ص)، فناوری نانو بود اما این موضوع گریز ناپذیر است؛ چرا که در یک دهه اخیر سرمایه‌گذاری در علم نانو بسیار زیاد بوده است.

No tags for this post.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا