تاثیر روانی بروز سرطان پستان مادران بر فرزندان دختر

نتایج یک مطالعه جدید نشان می دهد دختران جوانی که در خانواده آن ها سابقه ابتلا به سرطان پستان وجود داشته یا خطر جهش ژنتیکی منجر به سرطان پستان که با نام BRCA1/2 شناخته می شود در آن ها بیش از سایرن است، به نسبت افراد هم سن خود کمتر در معرض تاثیرات منفی روانی این بیماری هستند.

به طور کلی دخترانی که در خانواده آن ها سابقه سرطان پستان وجود دارد به نحو بهتری با این موضوع کنار آمده و اگرچه در این افراد نگرانی و وسواس بیشتری برای معاینه دائمی و انجام بررسی های دوره ای وجود دارد اما تاثیرات روانی این بیماری در افراد فوق الذکر بسیار کمتر از سایرین گزارش شده و آن ها از نظر روان شناسی تطبیق بهتری با شرایط پیدا می کنند.

به تازگی تیمی از پژوهشگران به بررسی تاثیرات روانی ناشی از ابتلای یکی از اعضای خانواده به سرطان پستان بر دیگر اعضای خانواده و به ویژه دختران نوجوان و جوان پرداخته اند. آنجلا . آر . بردبوری استادیار دانشگاه پنسیلوانیا در ایالات متحده آمریکا که سرپرستی این مطالعات را بر عهده داشت اعلام کرد: به طور کلی دخترانی که در خانواده آن ها سابقه سرطان پستان وجود دارد به نحو بهتری با این موضوع کنار آمده و اگرچه در این افراد نگرانی و وسواس بیشتری برای معاینه دائمی و انجام بررسی های دوره ای وجود دارد اما تاثیرات روانی این بیماری در افراد فوق الذکر بسیار کمتر از سایرین گزارش شده و آن ها از نظر روان شناسی تطبیق بهتری با شرایط پیدا می کنند.

در این مطالعات 320 دختر نوجوان تحت مطالعه و بررسی قرار گرفتند که 208 نفر از آن ها دارای سابقه سرطان پستان در اقوام نزدیک خود و به ویژه مادرانشان بودند. پژوهشگران در مطالعات خود اقدام به بررسی دقیق روان شناختی این نوجوانان در مورد بیماری سرطان پستان کرده و شرایط روحی و نحوه تقابل این افراد با بیماری فوق در مصاحبه های تخصصی و گفتگو های کارشناسانه با روان شناسان مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت.

پزوهشگران در این رابطه دریافتند که دختران جوانی که یکی از نزدیکان آن ها سابقه ابتلا به سرطان پستان را داشته بسیار منطقی تر و بهتر با این موضوع کنار آمده و خطرهای ناشی از بیماری را درک می کنند. علاوه بر این موضوع، نشانه هایی مانند اضطراب، تشویش و افسردگی ناشی از تقابل با این بیماری نیز در افراد فوق بسیار کمتر گزارش شده است.

شرح کامل این پژوهش و نتایج به دست امده از آن در آخرین شماره مجله تخصصی تومورشناسی بالینی یا Journal of Clinical Oncology منتشر شده و در اختیار پژوهشگران قرار دارد.

ترجمه: فاطمه کردی

No tags for this post.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا