پر کردن وقت دانشجویان، راه مبارزه با آسیب های خوابگاهی

دکتر عبدلله شفیع آبادی در گفت و گو با سیناپرس افزود: اولین مساله ای که دانشجویان با زندگی در خوابگاه آن را تجربه می کنند، احساس تنهایی و غربت است. این حس زمانی تشدید می شود که فرد تا زمان دانشجو شدن، هرگز از خانواده خود جدا نشده است.

پدر علم مشاوره ایران اظهار داشت: از آنجایی که ممکن است همین حس تنهایی، دانشجو را به کام آسیب هایی بکشاند، وظیفه دانشگاهیان است که با ارائه کلاس ها و جلسات آموزش ـ تفریحی در خوابگاه ها، وقت دانشجویان را به طرز مفیدتری پر کنند.

شفیع آبادی آسیب در زندگی را این گونه تعریف کرد: موردی که به زندگی عادی فرد لطمه وارد کند و ریتم زندگی او را به مخاطره بیاندازد، آسیب گفته می شود که البته افراد در دوره های مختلف تحصیلی، بخصوص در خوابگاه های دانشجویی، ممکن است با آسیب های متفاوتی دست و پنجه نرم کنند. بنابراین بسیار مهم است که والدین بدانند که در صورت بروز چنین آسیب هایی در مقاطع مختلف برای فرزندان خود چه اقداماتی انجام دهند تا فرزندشان، کمترین آسیب را ببیند.

این استاد مشاوره دانشگاه علامه طباطبایی تصریح کرد: بسیاری از خانواده ها از آگاهی کافی در مورد مقاطع مختلف تحصیلی برخوردار نیستند و درکی از دغدغه های یک دانشجوی خوابگاهی ندارند. مثلا با دانش آموزی که به دوره راهنمایی وارد شده است مثل کسی که هنوز در مقطع ابتدایی است، رفتار می کنند. در حالی که باید بدانند باید به فرزند خود کمی استقلال دهند. در مورد دانشجویان هم همینطور است، طوری که خیلی از خانواده ها با فرزند دانشجوی خود مثل یک دانشجوی بالغ برخورد نمی کنند که همین مساله باعث می شود دانشجوی خوابگاهی، دغدغه هایش را با والدینش در میان نگذارد.

تحصیل در دانشگاه و خوابگاه ها نیز آسیب هایی را در کمین دارد. البته کسی که در شهر محل سکونت خود وارد دانشگاه می شود، آسیب بسیار کمتری ممکن است دامنگیر او شود، چرا که همچنان در کنار خانواده خود زندگی می کند.

وی با بیان اینکه رسانه ها باید بیشتر در این مورد به خانواده ها اطلاع رسانی کنند، تاکید کرد: تحصیل در دانشگاه و خوابگاه ها نیز آسیب هایی را در کمین دارد. البته کسی که در شهر محل سکونت خود وارد دانشگاه می شود، آسیب بسیار کمتری ممکن است دامنگیر او شود، چرا که همچنان در کنار خانواده خود زندگی می کند.

این استاد دانشگاه علامه طباطبایی اظهار داشت: خانواده ها نقش مهمی در پیشگیری از آسیب رسیدن به فرزندان خود دارند به این صورت که آنها باید فرزندان خود را برای جدایی از والدین و زندگی در خوابگاه های دانشجویی آماده کنند. این آماده سازی می تواند مثلا از طریق اجازه دادن به دانش آموزان برای شرکت در اردوهای مدارس باشد.

شفیع آبادی یادآور شد: علاوه بر احساس تنهایی و غربت، افت تحصیلی نیز ممکن است به دانشجوی خوابگاهی آسیب وارد کند که این خود، افسردگی و کاهش اعتماد به نفس را به دنبال خواهد داشت. در این زمینه، دانشگاه باید وارد عمل شود و با پیگیری وضعیت تحصیلی دانشجوی خوابگاهی، اجازه ندهد که افت تحصیلی، عمیق تر شود.

این استاد دانشگاه  در پایان پیشنهاد داد: مسئولان دانشگاه ها باید پیش از آنکه مشکل و آسیب جدی برای دانشجوی خوابگاهی پیش آید، قدمی بردارند و با ارائه جلسات مشاوره به همه دانشجویان، بویژه برای دانشجویانی که در خوابگاه زندگی می کنند، در حل مشکلات آنها مبادرت ورزند. چرا که اگر این موضوع مورد غفلت قرار گیرد، هزینه های بیشتری را باید در آینده پرداخت کرد.

 

گفتگو: مریم طالبی

No tags for this post.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا